Bátran ki lehet jelenteni, hogy a J – Class yachtok a valaha épült legcsodálatosabb hajók, és persze az sem elhanyagolható tény hogy, az America’s Cup 169 éves történetének szerves részét képezték, illetve a szervezőknek hála a 2017 – es Bermuda – kon rendezett versenyen végre láthattunk 7 db J – Class – t együtt vitorlázni. Sajnos a kilenc meglévő J – Class még soha nem vitorlázott együtt versenyen, de reméljük ennek is egyszer szemtanúi lehetünk. Addig is talán érdemes egy kicsit megismerni ezeknek a csodás hajóknak a történelmét.

Az America’s Cup történetében összesen háromszor (1930, 1934, 1937) szerepeltek ezek a hajók. A J – Class korszak előtt a hajók mérete folyton nőtt 65 – ről egészen 90 lábig, amikor is 1920 – ban elkezdték megalkotni egy egységes szabályrendszert, amelynek eredménye képpen 75 lábas yachtok születtek. Az Universal Rule – t 1930 ban alkalmazták először, itt a J jelzés a 75 és 87 láb közötti vízvonal hosszat jelentette. A hajókat Bermuda rudazattal kellett szerelni, ez óriási vitorlafelületet tett lehetővé, ami „azelőtt még soha sem volt látható”. Az angolok első ilyen hajója Sir Thomas Lipton Shamrock V – e volt. A hajót a Camper and Nicholson tervezte és építette. A Shamrock V. hazai vizeken 22 versenyből 15 – öt nyert, majd átvitorlázott, hogy megpróbálja visszaszerezni a Kupát, de ezúttal 4 – 0 – ra maradt alul Harold S. Vanderbuil Enterprise – vel szemben. Sir Thomas Lipton – nak egyéb iránt ez volt az ötödik (és egyben utolsó) America’s Cup kampánya.

Ezt a csatát az amerikaiak is komolyan vették, mert Lipton 1929 – es kihívására 4 db J – Class – t terveztek, az Enterprise – t, a Whirlwind – et, a Yankee – t és a Weetamoe – t. A négy hajó közül a Weetamoe és az Enterprise a Herreshoff műhelyben a Yankee és a Whirlwind pedig a Lawley & Son – nál készült.

A Whirlwind a második J volt a négy közül, de mégis ez lett a legforradalmibb. A hajót Francis L. Herreshoff tervezte és amennyire lehetett kihasználta a szabályok adta lehetőségeket. A hajóba rengeteg új ötlet került, mind a test mind a rigg tekintetében. Ennek a hajónak volt a leghosszabb vízvonala is 86 láb. A hajó még sem vitorlázott a kupán, mert a forradalmi újításai mellett nem felelt meg a Lloyd’s A1 – es előírásainak.

A harmadik Amerikai J a Yankee volt, ami egy tökéletes all rounder volt a maga 84 lábas vízvonalhosszával és 125 lábas teljes hosszával. A hajót Frank Paine tervezte, és bár minden időben jól vitorlázható volt sikeres soha nem lett. Az 1934 – es Kupa válogatóversenyein sem ő jutott tovább.

A negyedik J ami az 1930 – as Kupára épült a Weetamoe, amit Clinton Crane tervezett és Herreshoff műhelyében épült. Ez volt a legkeskenyebb a négy hajó közül, de ez volt a második legversenyképesebb az Enterprise után.

1933 – ban megépült a hatodik J – Class a Velsheda. Az érdekesség a történetben azon kívül, hogy Angliában épült, hogy nem a Kupára építették. A hajót vasból építették a Camper & Nicholson műhelyében, és két évvel később már kicsit át is alakították, aminek eredményeként megnyerte a King’s Cup – ot a Cowes Week – en.

Az 1934 – es Kupára két újabb hajó épült. Az Amerikai szindikátust ismét Harold S. Vanderbuilt vezette, de ezen a versenyen a Rainbow – al versenyeztek. A hajót W. Starling Burgess tervezte és a Herreshoff műhely építette, meg rekordidő, mindössze 100 nap alatt. Az angol kihívókat Sir Thomas Sopwith az Endeavour – al képviselte.  A hajót ismét Charles Nicholson tervezte akinek, ez már a harmadik ilyen terve volt. A hajó csodálatos lett, nyerni is tudott két futamot a Kupán, de összesítésben végül 4 – 2 re maradt alul.

1935 – A Kupa után egy évvel a Yankee gazdát cserélt, és az új tulajdonosa, Angliába vitorlázott vele.

1937 – Ekkor kezdtek el ismét készülni a Kupára a csapatok és ebben az évben épült meg a maradék két J – Class a harmincas években az Atlanti óceán két partján. Mind a Ranger mind az Endeavour II. esetében a maximális vízvonalra törekedtek, ami mind a két hajónál extrém 87 lábas vízvonalat eredményezett. Az Amerikai védőt a Ranger – t W Sturling Burgess és Olin Stephens tervezte és a Bath Ironworks műhelyében készült el. A hajó dúralumínium árbocot kapott, és 37 versenyből 35 – öt megnyert. A szindikátus vezetője ismét Harold S. Vanderbilt volt. Vandelbuilt – nek az 1937 – es Kupán ismét Sir Thomas Sopwith – el és az Endeavour II. – el kellett megküzdenie. Az angol hajót Nicholson áttervezte, de ez esetben futamgyőzelem nélkül 4 – 0 – ra vesztettek az angolok.

Ami érdekesség, hogy a kétezres évek előtt összesen 10 db ilyen hajó épült meg, habár több terv is készült még ebben az időben. A 10 hajóból hat az USA – ban 4 pedig Angliában épült. A tervezők között a svéd Tore Holm neve is megtalálható, aki 1937 – ben tervezte a hajóját, ami később Svea néven került vízre.

Az eredeti hajók közül mindössze három maradt, amit valamilyen formában meg lehetett menteni, ezek a Shamrock V., az Endeavour és a Velsheda. Ezek a hajók a sok megpróbáltatás után, már jó kezekben vannak és gyönyörűen megújultak és folyamatos résztvevői a J – Class versenyeknek. A 2000 – es évek elején kezdődött el újra az osztály virágzása, igaz ekkor még nem a versenypályákon, hanem a hajóépítő műhelyekben. Ekkortájt alakult meg az osztályszövetség (JCA) is aminek a célja hogy ezeket a hajókat és tulajdonosokat egyben tartsa. Ettől kezdve egyre több hajó került a vízre, ami most épp 9 csodálatos yachtot jelent.

2004 – ben a J5 Ranger került vízre, ami az 1937 – es Kupagyőztes hajó replikája.

2009 – ben a JK6 Hanuman került vízre. A hajó 1936 – os tervezés az Endeavour II. replikája, melyet Charles Ernest Nicholson tervezett. és a Royal Huisman épített meg.

2010 – ben a JH1 Lionheart következett a sorban, ami egy 1937 – es  Starling Burgess & Olin Stephens terv alapján készült el.

2012 – ben a JH2 Rainbow született újjá az eredeti 1934 – es hajó replikájaként a Holland Yachtbauw – ban.

2015 – ben a J8 Topaz volt a következő a sorban. Ez a hajó egy 1935 – ös Frank C. Paine terv alapján készült szintén a Holland Yachtbouw – ban

2017 – ben a sort a JS1 Svea zárta. Ezt a hajót 1937 – ben Tore Holm tervezte és a replika a Vitters Shipyard – ban készült el.

Bermuda, 19th June 2017, America’s Cup J Class Regatta.

A J – class yachtok modern versenykorszaka 2011 – ben kezdődött, de ekkor még az egyetlen versenyen Newport R.I. – n csak két hajó versenyzett. A Ranger és a Velsheda párharcát a Ranger nyerte 3:0 – ra. 2012 – ben már három regattát szerveztek Angliában, itt már mind a három versenyen 4 hajó versenyzett. A következő években 2013 – 2017 átlagosan 4 – 5 versenyen hasonló számú hajó vitorlázott. Az újabb áttörést a 2017 – es szezon jelentette, ami az America’s Cup – nak is köszönhetően rekord számú hajót vonzott a Bermudákra. Ez az évad a Karib térségben és Amerikában zajlott. A Bermudákon a legnagyobb mezőny hét hajó volt amit, még nem igazán látott együtt senki. Ezután még volt tovább igaz nem mezőnynövekedésben, hanem ebben az évben rendezték meg az osztály első hivatalos Világbajnokságát Newport R.I. – n ahol a Kupa nagyon hosszú ideig tanyázott. 2018 – 19 – ben egy kicsit visszafogottabb mezőnyök vitorláztak a J – Class versenyeken, ami részben a hajók felújításainak és tulajdonosváltásainak is köszönhető. Az idei szezon, (ha nincs a koronavírus) fellendülést hozott volna, hiszen a 2021 – es szezonban az America’s Cup – ra ismét hivatalos volt a flotta. Antigua – n még vitorlázott a flotta, de sajnos már hivatalosan is lemondták a jövő évi részvételt.

Az osztály honlapja:

www.jclassyachts.com

Forrás: AquaMagazin