A vitorlázás mellett az utazás a másik közkedvelt hobbim és miközben járom a nagyvilágot valahogy mindig figyelmes leszek olyan vitorláshajótípusokra is, amit otthon nem igen látni. Igy történt ez most is, hogy amikor Sri Lanka Negombo nevű kis halászfalujában sétáltam a tengerparton egyszer csak népes vitorlásmezőnyre lettem figyelmes a vízen. Furcsa szögletes vitorlaformákat láttam, ami már messziről vonzotta a tekintetet. Kicsit utána olvastam, hogy mi is lehet ez. Mint kiderült a típus neve Oruwa, ami egy tradicionális Sri Lankai halász és vitorlás csónak, amit főleg a Silanéz halászok használtak a sziget Nyugati és Dél – Nyugati részén. Az is kiderült, hogy Sri Lankán már csak ez az egyetlen falu ahol még fel lehet lelni ezeket a hajókat.

A hajóra mondhatjuk hogy katamarán, de igazából van egy test ahol az árboc is elhelyezkedik (eredeti halászkenu) illetve van egy „segéd test” ami inkább a stabilitás megtartására szolgál. A hajó vitorlázata négyzet alakú akár square top – osnak is nevezhetnénk de, valahogy nem az a klasszikus fajta. Az eszköz két bambusz árboc – al rendelkezik  ami a vitorla két felső sarkát támasztja a vitorla egyik alsó sarkát pedig a hajó elejéhez rögzítik.

A hajó eredeti funkciója szerint halászhajónak használták és csak később lett belőle vitorláshajó. A rudazat úgy alakult ki hogy a halászok felfedezték hogy ha a kenujukban lévő bambuszevezőket felemelik és közé kifeszítenek valami vászondarabot gyorsabban haladnak mintha eveznének. Ezzel meg is született az Oruwa.

Negombo – ban nem csak az Oruwa flotta lakozik, hanem az egyetlen hajógyár is ahol még ezek a hajók készülnek. A tradicionális Oruwa tölgyfából készült, de napjainkban már nagyon sok műanyag hajó is van, ami könnyebb és olcsóbb megoldás is.

Rövid video a hajótípusról: