Véleményem szerint a J – Class hajók a valaha épült legcsodálatosabb jachtok, és persze az sem elhanyagolható tény hogy, az America’s Cup 168 éves történetének szerves részét képezték, illetve a szervezőknek hála a 2017 – es Bermuda – kon rendezett versenyen végre láthattunk 7 db J – Class – t együtt vitorlázni. Sajnos a kilenc meglévő J – Class még soha nem vitorlázott együtt versenyen, de reméljük ennek is egyszer szemtanúi lehetünk. Korábbi cikkünkben már (https://klasszikushajok.hu/2019/02/13/s1-svea-a-valaha-epult-legnagyobb-j-class-yacht/) a legnagyobb és egyben a legújabb J – Class – os hajóról a Svea – ról írtunk, most pedig az Endeavour – al foglalkozunk kicsit
Az Endeavour története:
A hajó eredetileg Sir Thomas Sopwith megrendelésére készült az 1934 – es America’s Cup – ra Charles Ernest Nicholson tervei alapján a Camper and Nicholson műhelyben. Ezen a Kupán egyébként 4 – 2 – re maradtak alul a Rainbow – val szemben a britek. Sir Thomas Sopwith – nek volt még egy Kupa kampánya (mármint ha ebben az időben így nevezték) méghozzá a következő 1937 – es versenyen is indult az Endeavour II. – vel, akkor a Ranger ellen vesztettek 4 – 0 – ra. Ez volt a J – Class – ok utolsó Kupa versenye, hiszen ezután már 1958 – 87 – ig 12 mR hajókkal vitorláztak. Kicsit visszatérve a hajóhoz. Sopwith, már az 1930 – as Kupán is részt vett a Shamrock V – ön vitorlázva, és arra törekedett, hogy a lehető legtökéletesebb tervezésű hajója legyen. Sopwith egyébként a vitorlázás mellett pilóta is volt és az ott szerzett tapasztalatait is próbálta alkalmazni a hajó árbocánál és vitorlázatánál. Miután bemutatták a hajót 1934 – ben a Kupára folyamatosan a Shamrock V – el és a Velsheda – val együtt készült. A hajó több brit és nemzetközi versenyen is indult és többször nyert is, de a Kupát, mint több elődjének neki sem sikerült elhódítania. Az Endeavour a maga korában rengeteg újítást alkalmazott a vitorlák terén. A kampány sikertelenségében viszont az is közrejátszott, hogy a fizetett legénysége több pénzt szeretet volna, amit Sopwit nem adott meg nekik, így a Kupára nem 100% – os profi csapattal állt ki. A verseny után viszont angliában 1938 – ig uralta a versenyeket.
Az ezután következő 46 évben a hajó több tulajdonosváltáson is átesett, ami nem javított túl sokat az állapotán. Az elbeszélések szerint 1947 – ben eladták egy szemétkereskedőnek a hajót csak azért, hogy egy másik vevő ne tudja megvenni, ő ugyanis szét akarta bontani és értékesíteni fémként. A hetvenes években Cowes mellett a Medina folyóban állt elsüllyedve. Az utolsó pillanatban két asztalos vette meg a hajót 10 fontért és ők mentették meg attól, hogy újra elsüllyedjen, és ezáltal teljesen elpusztuljon. A nyolcvanas évek elején a “hajó” a szárazföldön volt Calshot Spit – en. Ekkor már tényleg csak a hajó roncsáról lehetett beszélni, mert csak a bordái voltak valamennyire épek, de azok is rozsdásodtak. Ezen kívül a hajón már nem volt kormány tőkesúly és a belső berendezése is teljesen lepusztult.
Az Endeavour újjászületése:
1984 – ben egy amerikai vitorlázó hölgy nevezetesen Elizabeth Meyer vette meg az Endeavour – t és öt évbe telt mire sikerült teljesen felújítani. 1984 – ben a hajótest már olyan állapotban volt, hogy nem lehetett elszállítani, egyetlen hajóépítő üzembe sem, így a tulajdonos a hajó fölé épített egy olyan épületet amelyben a hegesztők már tudtak dolgozni, hogy a hajó olyan állapotba kerüljön, hogy legalább szállítani lehessen. A hajó oldalát teljesen felújították és emellett új kiel – t és kormányt is kapott. Miután a hajó szállítható állapotban került, Hollandiába a Royal Huisman műhelyébe szállították ahol teljesen megújult a belső tere és a deck szerelvényei. A hajó új árbocot és vitorlákat is kapott.
Az Endeavour végül 1989. június 22 vitorlázott újra teljes fényében 52 év után. Ez az egyedülálló hajó volt az első a J – Class – ok közül, amit eredeti pompájában sikerült helyreállítani, és amely hajó kis bolygónk bármely pontján magával ragadja mind az érdeklődők, mind a vitorlázók tekintetét.
Az utolsó nagyobb renoválás, amit a hajón végeztek azóta, 2011 – ben történt a Yachting Developments műhelyében Új – Zélandon. Ezt a felújítás 2013 májusában elnyerte a Superyacht Awards – on a legjobb felújítás díját.
A hajó technikai adatai:
Tervező: Charles Ernest Nicholson
Építő: Camper and Nicholson (Gospot UK)
Építés éve: 1934
Tulajdonosok: Sir Thomas Sopwith 1934
Elizabeth Meyer 1984
L. Dennis Kozolowski 2000
Cassio Antunes 2006
Súly: 143 tonna
Hossza: 129 ft 6 in (39,47 m) – LOA
88 ft 2 in (26,87 m) – LWL
Szélessége: 22ft (6.71 m)
Merülése: 14 ft 9 in (4,5 m)
Vitorlafelülete: 7651 sq ft (710,8 m2)
Forrás: Wikipedia
Gyönyörű hajó.