Az S1 Svea a legfiatalabb J – class, aki 2017 – ben a Bermudákon rendezett versenyen csatlakozott a flottához, amivel már összesen kilenc ilyen csodálatos hajó vitorlázik kis bolygónkon. A hajó egyben a valaha épült legnagyobb J, mármint ha a hajók hosszát nézzük. Az eredeti terveket 1937 – ben a svéd Tore Holm készítette, de a hajó soha nem épült meg, legalább is 2017 – ig vagyis 80 évet kellett várni, hogy vízre kerüljön. A tervek több évtizedet pihentek valahol, miután John Lammerts van Beuren yacht történész megtalálta őket. Ezután a Hoek Design – nél kicsit aktualizálták a terveket majd a Vitters Shipyard – ban épült meg a hajó. A test aluminiumból készült, a deck tervezése kicsit eltér a többi J – class – tól, mert a Svea – n két “kisebb” cockpit lett kialakítva, hogy a trimmerek és az árboc körül dolgozó legénység biztonságosabban tudjon vitorlázni. A kormányállás is kicsit eltér a többitől hajóétól, mert a kormány félig a deckbe van süllyesztve, így könnyebb a kormányzás, illetve jobb kilátás nyílik a kormányosnak. A hajó 53,75 méteres carbon árbocát a Southern Spars, a vitorlákat pedig a North Sails készítette. A luxuskivitelű belső teret a híres Holland tervező Pieter Beeldsnijder álmodta meg. A címben említettük, hogy a hajó a maga 43,6 méter hosszúságával és a 182 tonnás önsúlyával a legnagyobb a J – k között, de az osztályelőírásba így is belefér.

A hajót 2017 – ben tették vízre. Az első versenye az America’s Cup Superyacht Regatta volt, ahol három futam után a negyedik helyen végzett, de az utolsó futamot már megnyerte. A második versenyén ami szintén a Bermudákon volt az America’s Cup J – Class regattán az első futamban elért negyedik helye után a forstag technikai elgyengülése után nem tudott több futamot teljesíteni. 2017 utolsó nagy versenyén az első (és eddig utolsó) J – Class Világbajnokságon az ötödik helyen végzett. A 2017 – es év amugy is különleges volt az osztály számára mert a 6 – 7 hajós részvétel teljesen átlagos volt mind a négy kiemelt versenyen és ráadásul első ízben Világbajnokot is avattak. Ennyi J – Class – os hajó még soha nem vitorlázott együtt azelőtt soha. Egy nagy kérdés maradt már csak, hogy a kilenc hajó mikor fog, vagy fog e együtt vitorlázni valaha versenyen. De kicsit kanyarodjunk vissza a Svea – hoz. 2018 jól indult a csapatnak mert az első J – class versenyen a St. Barts Bucket – en (igaz kevesebb hajó volt mint 2017- ben, de) öt futamból négyet nyertek és egy második helyet vitorláztak még. Az év második versenyén Palma de Mallorca – n párosverseny volt csak a J – knek mert csak a Svea és a Velsheda ment el a versenyre. Itt mind a ketten 1,2 helyeket vitorláztak de javulóval a Velsheda nyert. Porto Cervo – ban nem külön osztályként indultak a J – k és csak három hajó érkezett a versenyre. A Svea a J – k között harmadik lett, de itt is tudott futamot nyerni. Az idei évben is négy kiemelt verseny vár majd a J – k re, remélhetően a 2017 – es évhez hasonló aktivitás mellett….

A Svea technikai adatai:

LOA: 43.6 m

Beam: 6.65 m

Draught: 4.72 m

Builder: Vitters Shipyard

Hull subcontractor: Bloemsma Holland

Design: Hoek Design Naval Architects

Interior Design: Pieter Beeldsnijder / deVosdeVries design

Owner’s Representative: Taco van Ineveld

Built: 2017

Forrás: https://www.jclassyachts.com