1934 – ben megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye, amelyen ma már közel hatszáz hajó szokott részt venni, így mezőnyében is Európa legnagyobb tókerülő versenye lett.

“Egy 140 – 160 km – es navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek első díja a Balaton kék szalagja volna” – így szól a kor legjobb magyar versenyvitorlázói által 1934 – ben megfogalmazott eredeti versenykiírás. Ezzel megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye.

A Kékszalagot a kor leglelkesebb, legprogresszívebb magyar versenyvitorlázói, Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós, dr. Keresztúry Gyula és barátaik találták ki Hungária Yacht Club – ban. Az alapítók úgy döntöttek, hogy a tókerülőn bármilyen vitorlás hajóval lehessen indulni és győzzön a leggyorsabb, legkitartóbb! Az első Kékszalag 21 hajót felvonultató mezőnye 1934. július 27-én kora reggel rajtolt Balatonfüredről. Akkor is és azóta is a pálya kelet felé vezet, tehát a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva át a Tihanyi – csövön tartanak Keszthely felé, majd onnan vissza Balatonfüredre. A táv légvonalban 155 km.

Az első győztes az Ugron Gábor vezette Rabonbán 30-as cirkáló lett, és a résztvevők közül csak ketten adták fel a versenyt. A verseny nagy sikert aratott és ettől fogva kétévenként megrendezték. Többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen.

1936 – ban és 1938 – ban is egy kis, nyitott uszonyos vitorlással, 22 – es versenyjolléval nyert Kovács Béla. 1940 – ben győzött először olyan hajó, amelyet nő kormányzott: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette a Tramontánát és a gyönyörű hajóval két év múlva duplázott. A Tramontana ma a Kékszalag legsikeresebb hajója, hiszen összesen hétszer diadalmaskodott. A Kékszalagon 2011 – óta a legjobb női kormányos a „Gordon Evelyn Díj” nyertese. 1944 – ben a háború frontja elérte Magyarországot, törölték a hosszútávú túraversenyeket így a Kékszalag elmaradt. A magyar vitorlázók elszánt versenyezni akarását mutatja, hogy a Kékszalag napjára azért a Hungária Yacht Club kiírta a Szent László Év vitorlásversenyt a Balatonfüred – Kereked – Zamárdi háromszögbe. Július 8-án, egy héttel az országot ért legnagyobb amerikai légitámadás után 23 hajó versenyzett. Pedig a rajtot légiriadó miatt még halasztani is kellett!

A háborút követően 1947-ben rendeztek először újra Kékszalagot. Tehát a kétévente sorra kerülő verseny a párosról a páratlan évekre került. Az első háború utáni versenyen nem nevezési díj volt, hanem a résztvevők kaptak a rendezőségtől egy-egy oldal szalonnát, segítendő a versenykedv felélesztését.

A tőkerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Balatonfürednél.

A verseny rekord idejét 1955 – től 57 évig a Nemere II. tartotta! Az 1944 – ben épült 75 – ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty katamarán. Hiába gyorsultak a vitorlások, épültek modern hajók a rekord sokáig megdönthetetlen volt. A Balaton ugyanis szeszélyes, és a csúcsdöntéshez ritkán vannak ideális körülmények. A 2012 – es rekorddöntéskor is gyenge volt a szél, de a mai modern többtestű vitorlások a szélsebesség többszörösével tudnak rohanni. A Fifty – Fifty nevű különleges hajó Józsa Márton csapatával a fedélzetén a rekordot 10 óra 32 percre javította. Két évvel később már jó szél fújt szinte egész nap, így a Fifty – Fifty a saját csúcsát csaknem három és fél órával múlta felül. Az aktuális pályacsúcs: 7 óra 13 perc 57 másodperc.

A 2014 – es jószeles 46. Kékszalagon a Nemere II. egytestű hajók közt még fennálló csúcsát is átadta a múltnak a Király Zsolt vezette Raffica. Az egytestű rekord így most 9 óra 56 perc 46 másodperc. A Kékszalag népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen vesznek részt rajta. A többség természetesen nem az abszolút győzelemre hajt. Már maga a feladat, a táv teljesítése is nagy kaland.

A Kékszalag egyre növekvő népszerűsége tette szükségessé, hogy 2001 óta már minden évben megrendezzék. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki zsinórban kilenc Kékszalagot nyert 2001 és 2009 között. 2010-ben – katamaránnal – negyedik lett, majd 2011 – ben megszerezte tizedik, 2013 – ban tizenegyedik, 2016 – ban pedig tizenkettedik győzelmét. Az 1934 – ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, vagy bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. Amikor 2001 – ben elhatározták, hogy a versenyt a továbbiakban már évente rendezik, a döntéshozók igyekeztek mindenki kedvére tenni. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor úgy döntött, hogy a páratlan években bizonyos korlátozó szabályok érvényesek, lehetőséget adva a tradicionális vitorlásoknak a Kékszalag elnyerésére, míg a páros években szinte bármilyen vitorlással szabad versenyezni.

2010 – ben engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) részvételét is, ami rekordszámú részvételt eredményezett. 2010 – ben a 42. Kékszalagon 623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött. A 2010 – es siker hatására a Magyar Vitorlás Szövetség Elnöksége a jövőbe tekintve egy ötéves moratóriummal fokozatosan feloldotta a korlátozásokat. Így 2014-től már újra szabad lett a verseny az alapítók eredeti, 1934 – ben lefektetett szándékainak megfelelően.

A Kékszalag eddigi győztesei:

1934 – Rabonbán – dr. Ugron Gábor

1936 – Kincsem III. – Kovács Béla

1938 – Kincsem IV. – Kovács Béla

1940 – Tramontana – Kultsár Istvánné (Gordon Evelyn)

1942 – Tramontana – Kultsár Istvánné (Gordon Evelyn)

1947 – Hungária – Tóth Kálmán

1949 – Vészmadár – Mihálkovics János

1951 – Nemere II. – Németh István

1953 – Nemere II. – Németh István

1955 – Nemere II. – Németh István

1957 – Nemere II. – dr. Schmalz József

1959 – Addio III. – dr. Horváth Boldizsár

1961 – Kékmadár – Farkas László

1963 – Tramontana – Vályi Pál

1965 – Olimpia III. – Tolnay László

1967 – Trinidad – dr. Debrőczy Tibor

1969 – Rabonbán – Berta Lajos

1971 – Tramontana – Bucsy Balázs

1973 – Blott X – Gosztonyi András

1975 – Blott X – Telegdy István

1977 – Tramontana – Lovas József

1979 – Tramontana – Lovas József

1981 – Hárpia – Izsák Szabolcs

1983 – Simi – Zdenka Richter

1985 – Simsalabim – Eindl Steeg

1987 – Simsalabim – Eindl Steeg

1989 – Tramontana – Gömöry Pál

1991 – Giftzwerg – Helmut Birkmayer / Nemere II. – dr. Balogh György

1993 – Manual – Tuss Miklós

1995 – Manual – Tuss Miklós

1996 – Manual – Tuss Miklós

1997 – Liberté – Christoph Wieser

1998 – Liberté – Munka László

1999 – Yuppie – Detre Szabolcs

2000 – Anna – Rutai István

2001 – Pleasure – Litkey Farkas

2002 – Gardazzurra – Litkey Farkas

2003 – Lisa – Litkey Farkas

2004 – Gardazzurra (Siemens Mobile)– Litkey Farkas

2005 – Lisa – Litkey Farkas

2006 – Clan des Team (Brokernet-Winterthur) – Litkey Farkas

2007 – Lisa (AXA-Brokernet) – Litkey Farkas

2008 – Clan des Team (Brokernet-Uniqa) – Litkey Farkas

2009 – Lisa (Brokernet-Uniqa)– Litkey Farkas

2010 – NaturAqua – Roland Gäbler

2011 – Lisa (Budapest Bank) – Litkey Farkas

2012 – Opel Fifty-Fifty – Józsa Márton

2013 – Lisa (Evopro) – Litkey Farkas

2014 – Opel Fifty-Fifty – Józsa Márton

2015 – Safram – Christophe Péclard

2016 – Artemis (Festipay) – Litkey Farkas

2017 – Artemis (Festipay) – Litkey Farkas

2018 – Safran – Christophe Péclard

Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség