A klasszikus hajók történetéhez talán az is hozzátartozik, hogy néha kis bolygónk különböző tájaira látogatunk és rátalálunk egy – egy elfeledett vagy kevésbé ismert tradícionális hajótípusra. Korábbi cikkeinkbe már találkozhattunk az arab Dhow – al, az Olasz Bragazzoval, a Sri lankai Oruwa – val, a Holland Regenboog – al, most pedig egy kicsit a Karib térség felé kalandozunk, ahol is a kis Antillák egyik szigetcsoportját, Grenadát vesszük célkeresztbe.  

A Gernadine – szigetek, valójában kis szigetek láncolata a Karib térségben, ahol a fahajók építésének hagyományai több mint 200 évre nyúlnak vissza. Ez is jól példázza, hogy itt a hajózásnak régre visszanyúló gyökerei vannak, a tengeri kereskedelemben és a halászatban, amely hagyományok a mai napig is a legerősebben befolyásolják a helyeik kultúráját.

A kis közösségen belül a baráti versengés mindig is jellemző volt a halászok és a hajóépítők között, ahol kiderülhetett ki a leggyorsabb vagy a legjobb a közösségben. Ezek a baráti rivalizálások, hosszú évek során versennyé alakultak. 

A tradíciók megőrzése érdekében 1994 óta Grenadai Spice Island – n minden évben megrendezik a hagyományos vitorlás fesztivált és a Workboat regattát. Ha valaki épp olyan szerencsés hogy a verseny időpontjába Grenadára látogat, akkor a Grand Anse Beach – en nem csak nézője lehet ennek a csodás versenynek, hanem a Spice Island szellemének és tradícióinak is részesévé válhat a barátaival, családjával és a versenyző csapatokkal együtt.

A Vitorlás fesztivál keretében a versenyzők egyrészt részt vesznek a Westerhall White Jack Workboat Regattán másrészt a Grenada Sailing Festival – on. A versenyre a környező szigetekről, Carriacou – ról és a Petite Martinique – ről is érkeznek. Ezek a közösségek, amelyek erős vitorlázó és hajóépítő hagyományokkal rendelkeznek a díjnyertes Grand Anse Beach – en mérik össze a tudásukat, Grenada fővárosán, St. Georges-en kívül.

A versenyen a hagyományoknak megfelelően 16 és 17 láb hosszú hajókkal versenyeznek, amelyeket kizárólag helyi kemény fákból készítenek, és amelyeket bambusz rudazattal szerelnek. Ezeket a hajókat napjainkban már speciálisan a versenyzésre építik. Egy hajót nagyjából 4 – 6 hét alatt készítenek el a faanyag beszerzéstől a kész hajóig.

A fesztivál első napján csak a Grenada – i vitorlázók versenyeznek egymással, a saját hazai bajnoki címéért. Az utóbb években egy új hajóosztályt is bemutattak, a Woburn Class – t amivel ösztönözni szeretnék a fiatalokat is a hagyományok folytatására, egy olyan osztályban ami sokkal sportosabb és keményebb mint a hagyományos Worboat – ok.

A második napon a különböző osztályok győztesei mérhetik össze a tudásukat a GSF 16 One Design osztályban. Ezeket a hajókat a Grenada Sailing Festival szervezői külön a döntő páros versenyekre építtettek, hogy egyNlő esélyekkel lehessen versenyezni. Ezek a hajók nagyon népszerűek és nem mellesleg ezeket a hajókat használják a National Team Sailing döntőjében is ahol a szigetcsoport minden közösségéből érkeznek junior és senior csapatok a versenyre.

Ez a döntő verseny egy igazán magas színvonalú verseny, ami méltó zárása az eseménynek, és amely óriási közösségi támogatást generál a résztvevő csapatok számára. A Grenada Sailing Festival szervezői hosszú távon elkötelezettek az iránt hogy a helyieknek továbbra is a mindennapjai része maradjon, az erős hajóépítő és vitorlás kultúra iránti érdeklődés és hagyományápolás.