Az 1930 – as években épült Dunkirk Little Ship, a Breda sok más ilyen típusú hajó mellett kulcsszerepet játszott abban, hogy a háborúban, rengeteg embert menekítettek ki Franciaországból. Szerencsére a békeidőkben nem ilyen szerepet tölt be, hanem inkább a felújításával és a csodálatos belső terével hívja fel magára a figyelmet.
A Dunkirk Little Ship – ek történet:
A Dunkirk Little Ship – ek eredeti flottája körülbelül 850 magánhajót foglalt magába, melyek az angliai Ramsgate – től az észak – franciaországi Dunkerque – ig hajóztak 1940. május 26. és június 4. között a Dynamo hadművelet részeként, és több mint 336 000 brit, francia és más szövetséges katona megmentésében segítettek, akik csapdába estek a Dunkerque – i strandokon a második világháború alatt. A sekély víz miatt a brit rombolók nem tudták megközelíteni a strandokat, a katonák viszont ezekkel a lapos aljú kishajókkal el tudtak jutni a rombolókig, vagy haza.
Május 27 – én a brit hajózási minisztérium kishajókkal foglalkozó részlege felhívta a part menti hajóépítőket, és arra kérte őket, hogy gyűjtsék össze az összes „sekély merülésű” hajót. A felhívást a Temze folyón, valamint a déli és keleti partok mentén kikötött sétahajókra, magánjachtokra és egyéb vízi járművekre is kiadták. Egy részüket a tulajdonosok engedélyével vitték el, míg másokat a kormány rekvirált úgy, hogy nem volt ideje felvenni a kapcsolatot a tulajdonosokkal. A csónakokat ellenőrizték, hogy tengerre alkalmasak – e, feltöltötték őket üzemanyaggal, és Ramsgate – be vitték, hogy Dunkerque felé induljanak. Legénységüket a Királyi Haditengerészet tisztjei és tapasztalt önkéntesei alkották. Nagyon kevés tulajdonos indult a saját hajóval, a halászokon és egy – két önkéntesen kívül. Franciaországba érve, sok hajó ingázott a strandok és a rombolók között katonákat szállítva, mások katonák százait vitték vissza az angliai Ramsgate kikötőjébe a Királyi Légierő védelme mellett…
A háború után talán kicsit feledésbe is merültek ezek a hajók, de a 2017 – ben bemutatott Dunkirk című film újra reflektorfénybe helyezte őket. Richard Samson 2010 – ben írt levelet a Classic Boat – nak, amelyben a Dunkerque – i veterán, némi betekintést engedett abba, milyen is volt 1940 – ben ezeken a strandokon.
És hogy melyik Little Ship – n ért biztonságban haza Richard Samsont? Lehetett volna Breda is, hiszen minden Dunkirk Little Ship egy utolsó busz volt hazafelé angliába…
Szerencsére a Breda története jól dokumentált. Dab II néven tervezték és építették 1930 – ban a JW Brooke & Co műhelyében, George Smart számára. A hajó 1940 – ben, a Dynamo hadművelet évében Colonel Hardy ezredes tulajdonában volt. A Dunkerque – i evakuálásban nem az ezredes, hanem RW Thompson hadnagy irányította a hajót, aki hat nap alatt háromszor vitte át az Angol Csatornán. Utolsó hazatérése során egy csoport holland katonát is kimentett az öreg kontinensről. A háború hátralévő részében járőrhajóként szolgált. Hardy ezredes csak a háború végén kapta vissza hajóját, amit ezután Breda névre keresztelt át.
A Breda megmentése és felújítása:
2017 végére a Breda, Temze – i kikötőhelyén már igen romos állapotban volt, rengeteg helyen kívül és belül is egyaránt rohadt már. Alain Lemans, az Angliában letelepedett belga származású úriember, aki hétéves korában egy családi nyaralás alkalmával, vezetés közben szeretett bele a motorcsónakok világába, egy igazi különlegességet keresett, egy 24 karátos klasszikust. Korábban már volt egy 26 lábas Swift Junior Class típusú motorcsónakja, a Little Ann, amelyet 1946 – ban épített William Osborne, és amelyet Dennetts – ben restauráltatott és restaurált is egyben, hiszen szinte minden hétvégén részt vett a hajó felújításában.
Az 52 lábas Breda viszont egy kicsit más ligában szereplő hajó. A munka ismét a Dennetts – nél kezdődött 2018 elején. A munkálatokért újra Dennetts volt felelős, Alain pedig, amikor csak tehette, ismét minden idejét a műhelyben töltötte. A felújítás több bordacserével kezdődött, majd a palánk és a fedélzet következett, illetve a hátsó kabin teljes átépítése. Ezeket a munkákat négy hónap alatt sikerült elvégezni, és ezután újra vízre került. Ezen a nyáron kiürítették és kitisztították a dízeltartályokat, kicserélték a tömlőket, a tömítéseket, és a két Ford Sabre 135 lóerős hathengeres dízelmotort – a „kék szörnyet” – újra üzembe helyezték, köszönhetően Jonathan Parkernek a Parker Marine Services munkatársának. Az összes bronz alkatrészt eltávolították a hajóról és újra krómozták.
2018 telén az elülső kabint is újjáépítették, az eredeti teakfából készült fedélzetet eltávolították. Ezután a deckbordák cseréje következett, majd a mennyezet. Később a hajó belső terei is teljesen megújultak, 1930 – as évekhez illő, Art Deco stílusban.
„A Breda jó példa arra, hogy milyen messzire el lehet menni egy ilyen hajó belsejével” – mondja Heather Dennett belsőépítész, aki kéz a kézben dolgozik férjével Steve – el, aki korábban apjával 1962 óta vezette a Dennetts – t. Ez a belső tér Alain Lemans tulajdonos álmából született, melyben maximálisan szerette volna kifejezésre juttatni az Art Deco esztétikáját. Alain eredeti kéréseit azért moderálta Steve és Heather tapasztalata, mint például az, hogy ragaszkodtak egy központi folyosóhoz, hogy szükség esetén gyorsan elérhető legyen a hajó orrésze. „Miután a közelmúltban áthajóztam a Breda – val a La Manche csatornán, viharos időjárási körülmények között, örülök, hogy hallgattam Heather – ékre” – mondja Alain.
„Szerencsére a gyakorlatias változtatások egyike sem jelentette azt, hogy mondjuk, le kelljen mondanom egy kávégépről vagy a jégkockakészítőről! Az eredmény az egyik legjobb belső tér, amelyet valaha hajón láttam.
A Breda története a csodálatos eredményen kívül elsősorban arról szól, hogy a közelmúlt történelmének egyik legveszélyesebb, legfélelmetesebb epizódjából elővegyenek egy műtárgyat, és újjáépítsék az öröm emlékművévé…
A Breda technikai adatai:
Tervezte és építette: JW Brooke, 1931
Teljes hossz: 52 ft (15.8m)
Szélesség: 12 ft 7 in (3.8m)
Merülés: 3 ft 4 in (1m)
Motorok: 2 x Ford Sabre 135 LE