A tradicionális vitorlások sorozatunkban, kis Földünk több részére ellátogattunk már Ázsiától a Karib térségig. A mostani részben kicsit Észak Afrikába látogatunk nevezetsen Egyiptomba, hogy a Nílusra oly jellemző Felucca – kat kicsit megismerjük.

A 6850 kilométeren át kígyózó Nílus nemcsak az afrikai kontinens, de egyben a Föld leghosszabb folyója is. A Nílus ma tíz országon keresztül kanyarog, Közép-Afrikától egészen a Földközi – tengerig. A folyó nem egyetlen forrásból ered. A hosszabbik Fehér – Nílus, Földközi tengertől eső legtávolabbi forrásfolyója a Ruandában fakadó Kagera, amely a Viktória – tóba torkollik. Onnan aztán már ugandai területen ömlik ki a Viktória – Nílus, mely a Kyoga – tavon áthaladva mocsaras tájon folytatja útját. Az Albert – tavat hátrahagyva a folyam, immáron Albert – Nílus néven éri el a ma is alig megközelíthető szudáni mocsárvilágot, majd az ország fővárosa mentén, Kartúmnál egyesül az etiópiai Tana – tóból eredő, gyors folyású Kék – Nílussal. 320 kilométerrel északabbra a szintén Etiópiában eredő Atbara ömlik a Nílus – mederbe. E helyen megváltozik a folyó jellege, zúgók és vízesések váltogatják egymást, emiatt a Nílus ezen szakasza egészen az Asszuáni – gát építésekor létrehozott Nasszer – tóig nem hajózható.

A felucca szó eredetileg az arab falawaka szóbol ered, amely egy hagyományos fából épült latin rudazatú vitorlást jelent. Eredetileg ezeket a hajókat a Földközi és a Vörös – tengeren, valamint a Níluson használtak, de később találkozhattunk velük Máltán, Tunéziában, Szudánban, Iraqban és San Francisco környékén is. A felucca – k azonban legjobban mégis csak a Nílusra jellemzők, ahol az évszázadok alatt ezek a hajók egybeforrtak a táj DNS – ével.

Manapság egyre kevesebb tradícionális hajó készül teljesen fából, de a felucca építése nem igazán változott az ókori egyiptomiak kora óta. A felucca egy nyitott fedélzetű vitorlás amely lateen rudazattal rendelkezik. A fedélzeten bőven van hely általában nyolc – tíz embernek és a két – három fős legénységnek, akiknek kényelmét párnák és árnyékolók is szolgálják, amelyek védenek a tűző naptól. A Níluson mai napig sűrűn közlekednek ilyen hajók, és nem csak Cairo – n, belül, hanem akár Asszuánig vagy Luxorig is. Annak ellenére, hogy ma már motorcsónakokkal gyorsabban el lehet jutni ezekre a lokációkra, sokan választják még mindig a Felucca – kat, mert egyrészt a történelmet lehet újra átélni rajtuk, másrész talán ez egyik legromantikusabb formája a folyón való helyváltoztatásnak, monjuk egy naplemente alkalmával…

Kicsit más lokáción, az USA – ban San Francisco környékén is nagy létszámú felucca flotta nyüzsgött 1884 környékén a Fisherman’s Wharf építése idejében. Ezek a hajók kicsi, könnyűek és jól manőverezhetők voltak, ami nagy segítséget jelentett az akkori halászatnak a San Franciscoi öbölben.