Az idei év elején, sikeres svéd vállalkozók és üzletemberek egy csoportja, akik elkötelezettek a vitorlázás iránt, vásárolták meg a JS1 Svea – t. A szindikátus célja hogy a hajó nagy részben svéd legénységgel nyár közepén visszatérjen a versenyzéshez. A hajó talán a legjobb kezekbe került, hiszen az eredeti terveket a svéd Tore Holm rajzolta meg 1937 – ben de akkor a hajó nem épült meg.
A hajót új tulajdonosai az USA – beli Charleston – ból Európába hozták, Palma de Mallorca –ra. Itt fogják felkészíteni a júniusban megrendezésre kerülő Palma Superyacht Cup – ra ami az első versenye lesz a hajónak az új tulajdonosokkal.
Amikor a JS1 Svea eladósorba került három svéd üzletember és vitorlázó Niklas Zennström (akit a TP52 és a Fast40+ sorozatból is ismerhetünk), Filip Engelbert és Hjalmar Winbladh úgy döntöttek, hogy együttműködnek annak érdekében, hogy a Tore Holm tervezte hajó visszatérjen svéd gyökereihez, és hogy a jövőben végre a svéd nemzeti zászló alatt versenyezzen.
A hajót 2017 – ben bocsájtották vízre és az első versenye az America’s Cup mellékversenyeként rendezett J – Class Regatta volt a Bermudákon, majd ezután az eddigi egyetlen J – Class Világbajnokság következett Newport R.I – n. A Svea a valaha épült legnagyobb J – Class amit a híres 6 és 8mR yacht tervező Tore Holm vetett papírra. Az 1937-es rajzokat a holland mR osztályok jól ismert rajongója szedte elő egy fiókból, és az elemzés után azonnal nyilvánvalóvá váltak a benne rejlő lehetőségek.
Az új szindikátus célja, hogy a hajó nagyrészt svéd legénységgel vitorlázzon, de ennek a hajónak a kezeléséhez a J – Class tapasztalat létfontosságú, ezért a versenyeken a legénységet a nyolcszoros VOR veterán Bouwe Bekking vezeti majd, aki a LionHeart – al 2017 – ben megnyerte az osztály eddigi első és egyetlen Világbajnokságát. Magnus Woxen segít majd a legénység összeállításában, de minden bizonnyal a csapatban lesz Bekking régi vitorlázó társa Jens Dolmer, és Zennström állandó navigátora, Steve Hayles is, valamint Tim Powell mint projektmenedzser.
„Amikor a Svea elérhetővé vált, ez egy olyan lehetőség volt a szindikátus számára, amely túl jó volt ahhoz, hogy ki lehesse kihagyni. A többi J class csapatnak is az volt a véleménye, hogy ideális lenne, ha a Svea svéd színekben versenyezne” – nyilatkozta Tim Powell a projekt vezetője. „Most már mindannyian alig várjuk, hogy először vitorlázhassunk a hajóval” – tette hozzá Powell. „A csapat azon a véleményen van, hogy a tanulás az elején nagyon sok időt fog igénybe venni, és időbe telik, amíg a csapat teljesen össze szokottá válik, hiszen 30 fővel a fedélzeten ez nem egy egyszerű feladat. Az összes pozíció annyira függ a másiktól, hogy ez így egy nagyon specifikus tanulási program. .”
A csapat egy hosszabb edzési időszakot tervez közvetlenül a Superyacht Cup Palma előtt, majd részt szeretne venni a szeptemberi Szardíniai Maxi Yacht Rolex Cupon.
A J – Class – ról
A J – Class gyökerei a világ legrégebbi sportversenyéhez az America’s Cup hoz kötődnek. Volt idő, amikor ilyen hajókkal versenyeztek az America’s Cup – ért. A J Class Association – t (JCA) 2000 – ben hozták létre annak érdekében, hogy az osztály jelenlegi és jövőbeli érdekeinek védelmében felgyorsítsa ezen, hajók újjászületést. Az osztályelőírásban meghatározták, hogy a felújítandó hajókat az eredeti terveknek megfelelően fogják felújítani vagy újjáépíteni. Az osztályban jelenleg kilenc hajó van és az éves versenynaptárban mind Karib tengeri mind Mediterrán versenyek szerepelnek.