Egy hét, 15 verseny rengeteg parti program és látványosság és nem mellesleg a világ legnagyobb vitorlás fesztiválja, ami idén éppen csak 1700 hajóval rajtolt. Ez a Barcolana.

A Barcolanát 1969 – ben a vitorlázás szerelmeseinek egy csoportja hívta létre, ami, azóta egy nemzetközi vitorlás fesztivállá nőtte ki magát, amit 2018 – ban  a Guinness World Records a világ legnagyobb vitorlás versenyének ismerte el. A versenyt minden évben október második vasárnapján rendezik meg Triesztben az egy hetes vitorlás ünnep záróakkordjaként. A vesenyen rendeszeresen egy – két ezer hajó indul, amely a Faro della Vittoria vagy is a győzelem világítótornya alól indul. A verseny távja nem egy klasszikus offshore versenytáv, hiszen a pálya általában nem több mint 14 – 15 tmf a Trieszti öbölben. A versenyen a profi vitorlázóknak és az amatőrőknek egyaránt szól, ahol az egy hetes fesztivál alatt mindenki megtalálja a számára legkedvesebb versenyt és utána együtt a Barcolana – val zárják az ünnepet.

A Barcolana története 53 évvel ezelőtt kezdődött egy egyszerű szezonvégi vitorlázásként. 1969 – ben összesen 51 hajó vett részt a regattán, ami akkoriban is igen soknak számított figyelembe véve a Trieszti öbölben lévő hajók akkori létszámát. Ebben az időben a verseny még nem ezt a nevet viselte, hanem egyszerően Őszi Kupának hívták. Az első versenyt az egyik helyi klub (Società Triestina della Vela) vezetője Pietro Napp nyerte Betelgeuse nevű hajójával, aki ekkor még nem tudta, hogy ez a győzelem milyen fontos mérföldkő lesz a verseny történetében.

A verseny történetének első tíz évében a helyi yacht clubok (Società Triestina della Vela, Yacht Club Adriaco, és a rendező Club a Società Velica di Barcola e Grignano) uralták a mezőnyt. A regatta szelleme azonban már akkoriban is más volt és egyedi, hiszen ezzel ért véget a vitorlázási szezon.

A Barcolana igazából 1980 – ban vált nemzetközi versennyé, amikor is a gazdasági fejlődés a vitorlás iparágat is elérte. 1980 – ban a Yacht Club de Monaco színeiben induló Rupe, német kormányosával, beírta magát a Barcolana történetébe, hiszen ők voltak az első olyan győztesek akik nem olasz nemzetiségűként tudtak nyerni. Köszönhetően a nemzetközi részvételnek, az olaszok America’s Cup kampányának, illetve annak hogy az olasz Kupahajó a legendás Moro di Venezia is résztvett a versenyen, sőt 1987 – ben és 1989 meg is nyerte azt, a verseny már tényleg nemzetközi maradt. 1988 ban az Uragan nyer, Checco Battiston kormányzásával. A népes mezőny mellett ez az időszak már az ultrakönnyű high tech hajók versenyét is elhozta a Trieszti öbölbe. Battiston aki egyébként már 1982 – ben nyert Barcolánát a Condorral, később a Condor fedélzetén még három ilyen versenyt nyert 1990 – ben 1993 ban és 1994 – ben is. A kilencvenes években a versenyrendezők módosították a pályát és az első jelet áthelyezték Szlovén vizekre, illetve biztonsági okokra hivatkozva ekkoriban tiltották ki a trapézos hajókat a versenyről. A Szlovén vizekra való pályajel áthelyezés elég motiváló volt, hiszen ezután Mitja Kosmina a Gaia Legend – el 1995, 1996 és 1997 ben is megnyerte a versenyt. Az 1998 – as versenyt a Riviera di Rimini, Giorgio Benvenuti hajója nyerte Paolo Cian kormányzásával. 1999 és 2000 – ben is Mimmo Cilenti hajója a Shining@driacom tudott nyerni. A 2000 – es verseny nem csak emiatt maradt emlékezetes, hanem a 60 kts – es szél miatt is, ami egyébként igencsak megtépázta a mezőnyt. Szintén ebben az évben mutatkozott be Lorenzo Bressani hajója a Cometa, amit a Pfizer is szponzorált, és egyértelműen arra építettek, hogy Barcolánát nyerjenek vele. Ez ebben az évben egy kormánytörés miatt nem sikerülhetett, de egy évvel később Flavio Favini kormányzásával ez megvalósult.

2002 – ben rekord számú 1969 hajó vett részt a versenyen. A versenyt az Uniflair nyerte Lorenzo Bressani kormányzásával. Mitja Kosmina is visszatért a versenybe igaz „csak” második lett az új hajójával a Maxi Jena – val. A népes mezőny utolsó befutója délután érkezett be, ami csodálatos látványt nyujtott az októberi Trieszti naplementében.

2003 – ban egy új korszak kezdődött, mégpedig az Új-Zélandi Neville Crichton hajójával az Alfa Romeo – val. A hajó majdnem minden versenyét megnyerte ebben az évben a Mediterránumban illetve a Sydney Hobart – ot is. A Barcolana az utolsó pillanatban került bele a hajó versenynaptárába. Chrichton nem bízta a véletlenre a dolgot, mert a taktikusa a négyszeres America’s Cup győztes Brad Butterworth volt, illetve a helyi viszonyok ismerete miatt Lorenzo Bressani – t is a fedélzetre csábította. 2003 és 2008 között összesen ötször nyert Barcolana – t az Alfa Romeo, egyedül 2005 – ben vesztette el a versenyt, amikor is a Province of Trieste – el Lorenzo Bressani – nak sikerült megvernie.

2009 – ben ismét Mitja Kosmina tudott nyerni a Maxi Jena – val. Ez az esemény a gazdasági válság ellenére is igen sikeres volt főleg a média oldaláról. A TV – k összesen 122 videó riport tudtak sugározni, amivel közel háromszázezres nézettséget értek el. Szintén ebben az évben a verseny ideje alatt a Barcolana honlapja volt Olaszország leglátogatottabb webes felülete. A versenyről nem mellesleg már a Financial Times – ban is jelent meg cikk.

2010 – ben ismét egy új korszak jött el a verseny életében és ez nem csak a 250.000 Triesztbe látogató nézőnek volt köszönhető. Ezen a versenyen mutatkozott be Igor Simsic új 100 lábas Maxija az Esimit Europa 2, ami 2015 – ig nem talált legyőzőre a versenyen. A Barcolana – k történetében, sorban a 46. vagyis a 2014 – es verseny más újdonságokat is tartogatott. Ezt a versenyt ugyanis már Mitja Gialuz, a Trieszti Egyetem jogászprofesszora, a Società Velica di Barcola e Grignano vitorlásklub történetének legfiatalabb elnöke szervezte. Gialuz jelszava az innováció volt, aminek köszönhetően már az első évében 16% – al növelte a résztvevők számát (1878 hajóra). A Regatta másik különlegessége a versenypálya volt, amelyet úgy terveztek át, hogy a Piazza Unità d’Italia – ra vagyis Trieszt főterére vitték a befutót. Ennek köszönhetően a városban több mint 300.000 néző kísérte figyelemmel a befutót. Míg 2014 – ben gyengeszeles körülmények között vitorlázott a mezőny addig egy évvel később a természet kicsit más arcát is megmutatta, ahol a legnagyobb széllökés, amit mértek az 84 kts volt. Ezt a versenyt a Robertissima III nyerte Roberto Tomasini Grover kormányossal és Vasco Vascotto taktikussal megtörve ezzel az Esimit Europa 2 öt éves egyeduralmát.

2016 ismét egy újabb mérföldkő volt a Barcolana történetében, hiszen a Benussi testvérek, akik az elmúlt 12 évben egymás ellen kűzdöttek különböző hajókon, ezen a versenyen egy hajóba ültek és az Alfa Romeo – val meg is nyerték a regattát, amihez összesen kevesebb, mint egy órát kellett vitorlázniuk. Ezen a versenyen több híresség is a rajtvonalhoz állt, ha csak néhány példát említünk, akkor is illusztris a névsor. Sir Ben Ainslie a Land Rover vendégeként vett részt a regattán, de az IllyCaffe, vagy a főszponzor Generali vezére is a vitorlázók között volt.

A 2017 Barcolana – n újabb rekordok is megdőltek, mármint a nevezés tekintetében, hiszen ezen a regattán 2101 nevezett hajó volt és közel 25000 vitorlázó. A versenyt ismét a Furio Benussi által kormányzott hajó nyerte, de ezúttal ez a Spirit of PortoPiccolo volt, aminek 1 óra 12 perc és 17 másodperc kellett a táv megtételéhez.

2018 – ban volt 50 éves a Regatta ahol is az események az Italian Air Force légibemutatójával kezdődtek. Ezt a versenyt is a Spirit of PortoPiccolo nyerte Furio Benussi kormányzásával, de ezen alkalommal ismét elegendő volt kevesebb mint egy óra a táv teljesítéséhez. Az 50. esemény a nevezők létszáma miatt is nevezetes maradt, hiszen 2689 hajó vett részt a versenyen és ezzel a részvétellel a versenyt a Guinness World Record hivatalosan is a Világ legnagyobb vitorlásversenyeként ismerte el.

2019 – ben Gašper Vinčec hajója a Way of Life nyert, 1 óra 54 perc 10 másodperces idővel. Egy évvel később a rossz időjárás miatt törölték a versenyt. Az idei évben sem kedvezett az időjárás a versenynek, mert a vasárnapi rajtnál 15 – 25 kts es szél fogadta a versenyzőket, amiben a rendezők már két osztályt ki sem engedtek a vízre. A rajt és az első pályajel elérése után a szél 55 kts – ig erősödött, amiben az osztályok nagy részének szintén törölték a versenyt. Végül az 1781 hajóból mindössze 71 futott be érvényesen. A regattát az Arca nyerte Furio Benussi kormányzásával.

A történelmi áttekintés után talán érdemes egy kicsit a jelenlegi Barcolánát és rendezvényeit is áttekinteni egy kicsit. Az egy hetes fesztivált a fiatalok Optimist versenye nyitja, de elellett a One Design osztályok sem szorulnak, háttérbe nekik is rendeznek külön futamokat. A szervezők a hosszab távú versenyeket is próbálták bekapcsolni az egyhetes fesztiválba, aminek eredményeként a Round Italy és az E – Round Italy (Genova – Trieszt) befutója is erre az egy hétre van időzítve. Kicsit rövidebb távú helyi versenyeket is szerveznek, mint a Barcolana to Ravenna, vagy a Go to Barcolana from Slovenia is. A kultúra és művészet is szerves részét képezi a fesztiválnak, hiszen például a Barcelona Sea Chef versenyen, Michelin csillagos séfek mérhetik össze a tudásukat, vagy a Fine art Sail – en ahol a versenyző Star típusú hajók különböző művészek által díszített vitorlákkal vitorláznak. Az egyhetes fesztivál programjában szerepel még éjszakai verseny (Barcolana By Night) vagy Maxi yachtoknak kiírt verseny (Portopiccolo Maxi Race 2021 @ Barcolana) de a szervezők a klasszikus hajókról sem felejtkeznek el nekik szombaton a Barcolana Classic – ot rendezik. Az esemény zárása maga A BARCOLANA amely vasárnap rajtol.

Egy biztos az egyhetes őszi Vitorlás fesztiválra akár hajóval akár egyszerűen csak nézőként is érdemes ellátogatni….