A verseny történetének megismeréséhez egy kicsit vissza kell ugranunk az időben, mondjuk az 1960 – as évekig. A klasszikus yachtok az English Harbour – ban ebben az időben már charterezéssel foglalkoztak és a szezon végén, amikor a hajók elindultak Guadeloupe – ra a legénységek és a kormányosok között némi versengés alakult ki. Ez a nemhivatalos versengés lett az elődje az 1968 óta megrendezésre kerülő Antigua Sailing Week – nek, de ekkor még csak klasszikus yachtok versenyeztek. Az ezt követő közel 20 évben viszont a klasszikus hajók mellett egyre több gyors verseny yacht jelent meg, ami miatt a klasszikus hajók száma kicsit visszaszorult. 1987 – ben már a klasszikus hajókat külön a Class 3 ban értékelték, de ez sem volt a legmegfelelőbb megoldás ezeknek a hosszú kiel – es lassabban manőverezhető hajóknak. Ekkor néhány klasszikus hajó kormányosa, mint például Uli Pruesse és Kenny Coombs megbeszélést szervezett egy csodálatos szkúner az Aschanti of Saba fedélzetén, és néhány rummal később megszületett Antigua Classic Yacht Regatta gondolata. Ahhoz hogy a verseny ilyen szintre fejlődjön, mint ahol ma tart, szükség volt egy rendkívül elszánt szervezőgárdára és jónéhány olyan klasszikus hajók iránt elfogult emberre, akik sikeressé tették a regattát. 1991 – ben például Elizabeth Meyer a csodálatosan felújított és 1989 – ben vízre került Endeavour – t (J – class) hozta el a versenyre, de ugyanebben az évben báró Edmond Rothschild is versenyzett 6mR yacht – jával a Spirit of St Kitts – el. A verseny első nagy szponzora a CSR lett, illetve a verseny hivatalos médiapartnerségét a Boat International Magazin vállalta magára.

Új szponzor, új pályák és osztályok, de régi hagyományok és klasszikus értékek:

A verseny főszponzora hamarosan a LOCMAN lett. Az Elba – i luxusóramárka elképzeléseibe tökéletesen beleillettek a tradicionális értékek és a klasszikus hajók. Egy másik nagyobb szponzor, a norvég Brova Idea is támogatta a versenyt, amiben az is segített, hogy a cégnek több hotelépítő projectje van Antigua – n, illetve az English Harbour infrastruktúrájának egy részét is ők készítették. A díjak mellé természetesen a LOCMAN is mindig több órát felajánl a verseny győzteseinek. Az Antigua – n működő vállalatok közül is többen támogatják még az eseményt, mint például a Carib Beer és a Digicel, a Mount Gay Rum, a Lyman-Morse, az Admiral’s Inn, az Acquafilms, a Soufrière Spring Water, a West Indies Oil, a Classic Boat Magazine és a WoodenBoat Magazine is. Klasszikus yachtokhoz illően hajógyártók is megtalálhatóak a szponzorok között méghozzá a Chippy Fine Yacht Woodwork és Woodstock Boatbuilders is.

Az évek során a verseny iránt egyre nagyobb nemzetközi érdeklődés mutatkozott, így 2019 – re már több mint 50 hajó versengett. Ami szintén jót tett az eseménynek, hogy az idén 90 éves Dragon osztály is bekapcsolódott a sorozatba, ami még több profi vitorlázót csábított erre a meseszép karibi szigetre. A versenyt hogy még vonzóbb legyen a klasszikus hajók számára, több osztályban értékelik, mégpedig Historic Class (1976 előtt tervezett és épült hajók), Classic és Vintage, illetve Spirit of Tradition and Traditional osztályokban.

A pályákon mindig változtatnak egy kicsit, de a Karib térségre jellemző ideális vitorlázási feltételek mindig adottak a tökéletes versenyzéshez. A verseny keretein belül van olyan nap, amikor egykezes versenyt rendeznek illetve, angol kultúrkör lévén teadélutánnal egybekötött evezősverseny is színesíti a programot. A szervezők odafigyelnek a parti rendezvényekre is, hogy egy hosszú vitorlás nap után megfelelő lehetőségeket kínáljanak a bulizni vágyóknak is.

A versenyt idén 32. alkalommal rendezik majd meg, április 17 és 23 között hagyományosan az English Harbour – ban Antigua – n.

A verseny honlapja:

http://antiguaclassics.com/