Interjú Tony Morse – al
Miért volt szükség a Baruna felújítására?
Tony Morse: Élénken emlékszem, amikor először megláttam a Baruna – t Los Angeles – ben a kikötőben. Teljesen magával ragadott. Lenyűgöző volt, erőteljes és fenséges – vonalai és arányai összetéveszthetetlenül Olin Stephens névjegyeit viselték. Már akkoriban ráfért volna egy felújítás. Az évek során elhanyagolták, és ekkor már többre volt szüksége, mint egy egyszerű karbantartás vagy részleges felújítás. Új tulajdonosra volt szüksége, akinek szenvedélye és pénze volt, hogy helyreállítsa ezt a korábban dicsőbb múltat megélt jachtot. A felújítás a mai modern ragasztókkal és festékekkel párosítva, biztosíthatja csak azt, hogy a következő száz évben is láthassuk vitorlázni.
Lehet, hogy elsőre egyszerűnek hangzik, de egy ilyen felújítás monumentális feladat, abszolút precizitást és minden részletre kiterjedő odafigyelést igényelt. A hajótest előzetes állapotfelmérése alapján nem tűnt hatalmas projektnek, de a részletesebb feltárás során nyilvánvalóvá vált, hogy az évekig tartó tengeri hajózás jelentős károkat okozott, így át kellett gondolnunk a felújítás folyamatát.
Hogyan választottad ki a felújító csapatot?
TM: A Hoek Design, aki a terveket átnézésével járult hozzá a Baruna felújításához, a Robbe & Berking – et ajánlotta, és a Flensburg – i üzemben tett látogatás nem okozott csalódást. Láttuk az aprólékos kivitelezést, és a hely Oliver Berking klasszikus jachtok iránti szenvedélyét sugározta, így ideálisnak tűnt a Baruna hajótestének és fedélzetének felújításához.
A felújító csapat többi tagjának kiválasztása sem volt egyszerű feladat, sajnos egyre fogynak az ilyen projektekhez szükséges készségekkel rendelkező szakemberek. De a munka előre haladtával további szakértőket sikerült bevonni egy egy területre.
A Baruna – t először Európába, kellett szállítani. A transport Rob Wallace kapitány éber felügyelete mellett történt. Először Los Angeles – ből a mexikói Ensenada – ba vitték, majd innen áthajóztak a Panama-csatornán, és ezután hajószállítóval rakományként Hollandiába vitték, majd innen, Flensburg – ba, ahova 2016 szeptemberében érkezett meg a Robbe & Berking – hez.
Milyen állapotban volt a hajótest?
TM: Los Angeles – ben a Baruna – t folyamatosan fenékvízszivattyúval tartották a felszínen, eresztett a hajó, illetve a fedélzet nagy része el volt korhadva, de a forma megvolt, és úgy gondoltuk, hogy ez egy jó kiindulási pont az újjáépítéshez.
Csak akkor láttuk át igazán a munkát, amikor elkezdtük a belső és a fedélzeti rendszerek szétszerelését. Sok meglepetéssel találkoztunk! Kezdetben az volt a szándékunk, hogy a lehető legtöbb elemet megmentsük, de ez sajnos gyorsan el kellett engednünk… Megdöbbenve tapasztaltuk, hogy a gőzben hajlított fehér tölgyfa bordák 90% – a meg van repedve. Emellett a gerinc, és a padlózat is tele volt korhadásokkal. Nyilvánvaló volt, hogy a hajótest teljes felújítására van szükség. Annak ellenére, hogy igyekeztünk megőrizni az eredeti test több részét, összesen végül csak egy maroknyi eredeti fehér tölgyfa padlót sikerült megmenteni.
Hogyan kezdődött a munka?
TM: Először is bescanneltük a hajótestet! Ennek a helyreállításnak lényeges szempontja volt a hajótest formájának megőrzése, amely belső és külső merevítést igényelt. Ez aprólékos feladat volt. Minden részletet pontosan dokumentáltunk, a gerinccserét, a bordacseréket, a palánkcseréket. Szükség esetén lézeres eszközöket alkalmaztunk.
Milyen fákból épült a Baruna?
TM: Baruna eredeti hajótestéhez a következő fafajtákat használtak: a bordákhoz és a gerinchez és a padlózat egy részéhez fehér tölgyet, a hosszmerevítőkhöz oregon fenyőt, a deckbordákhoz spurce fenyőt és fehér tölgyet. A palánkokhoz mahagony – t használtak a belső terek nagyrészében pedig fehér cédrust
Hogyan folytatódott a felújítás?
TM: A Baruna teljes merevítésével megkezdődhetett a hajótest vázának cseréje: a gerinc, a farrész, a bordák, a padlózat. Ezután következet a deckszerkezet és a palánkok. Ez az eljárás biztosította az eredeti forma megőrzését, mivel minden alkatrész egyenként lett kicserélve.
Az eredeti szerkezet lenyűgöző volt, de hiányoztak a modern ragasztók és festékek előnyei. Ezek most lehetővé teszik számunkra, hogy megnöveljük a fa szilárdságát. A könyökök és egyéb merevítő faanyagok ideje lejárt, ezért teljes mértékben kihasználtuk a modern ragasztók és a laminált fa előnyeit. Az új hajótest hasonló felépítésű, de modern anyagokat tartalmaz a nagyobb szilárdság és tartósság érdekében.
A gerinc és a keel tartó gerenda epoxigyantával van ragasztva és pluszban bronzcsavarokkal rögzítve. A száztizenkét darab fehér tölgyfa borda is ragaszttott technikával lett beépítve. Megtartottuk az eredeti formát, ahogy megalkották, igaz a hajó két oldala között némi eltérést véltünk felfedezni!
Padlója többnyire eredeti fehér tölgy maradt. A deckbordák és a bilge egy része Oregon és luc fenyőből készültek. Az alaszkai sárga cédrus és mahagóni palánkokat a bordákhoz bronz csavarokkal és ragasztóval rögzítették. A hajó belső famunkái mind egy fából készültek!
Minden a tervek szerint haladt a felújításnál vagy voltak néha elakadások?
TM: Több apróbb megtorpanás is volt a munka során, de őszintén szólva, ha nem találkoztunk volna ezekkel, akkor nem is tudtunk volna tanulni belőle.
A 10-12 fős mesteremberből álló elkötelezett csapat két év és hét hónapos munkája után a Baruna hajótestét teljesen helyreállították. Erősebb és merevebb volt, mint valaha. Minden elem darabonként lett felújítva, megtartva az eredeti specifikációkat és hibákat is, valamint néhány eredeti fehér tölgy padlót!
A Baruna technikai adatai:
Tervező: Olin Stephens, S&S
Építő: Quincy Adams Yacht Yard, Ma.
Építés éve: 1938
Teljes hossz: 21.95 m
Vízvonalhossz: 15.24 m
Szélesség: 4.3 m
Merülés: 2.9 m
Vitorlafelület: 208 m2
Súly: 41.6 tonna
Forrás: www.classicboat.co.uk