A vitorlázás történetében több olyan hajóosztály van, amely dicső múlt után valahogy feledésbe merült. Az America’s Cup hajói közül a J – Class – ok szerencsére a kétezres évek óta újra reneszánszukat élik, sőt több Fife és Herreshoff jacht is megújult, de valahogy a Big Class hajóit még annyira nem érte el ez a megújulási hullám.
Ezen osztály talán egyik leghíresebb jachtja a K1 Britannia, a Király jachtja, amelynek maradványai a HMS Winchester hajónaplója szerint, 40 méter mélyen hevernek a St Catherine’s Point mellett, Isle of Wight – on, közel 90 éve.
A hajót korábban egy homárhalász bárka találta meg, és a szonárnyomok azt mutatták, hogy a hajótest jelentős része sértetlen maradt a tengerfenéken, de ez nem tegnap volt.
1994 – ben Sigurd Coates norvég vállalkozó úgy döntött, hogy megvalósítja régóta dédelgetett álmát, és belefogott a K1 Britannia replikájának építésébe az oroszországi Archangel – ben található Solombala shipyard – ban.
„Ezzel egy álommal kezdődött, és az álmaink követése az élet talán legfontosabb része” – nyilatkozta Sigurd.
A projekt ezután 11 éven keresztül folytatódott, melyben hét nemzet hajóépítői vettek részt. Az eredeti skóciai rajzok felhasználásával Sigurd és csapata újraépítette a hajótestet laminált tölgy bordaszerkezetre fenyő palánkokkal.
A hajótest 2005 – ben már készen állt a szerelvényezésre, de sajnos Sigurd – nak öt évébe tellett mire vissza tudta szerezni a hajóját az orosz hatóságoktól és Norvégiába vitte. Addigra sajnos részben a recessziónak is köszönhetóen elfogytak a források a hajó befejezéséhez.
2012 – ben felismerve a projekt befejezésének nehézségeit, Sigurd – ot megkereste a K1 Britannia Trust, hogy a hajó felújítását befejezzék és utána jótékonysági zászlóshajóként használják. Sigurd ebbe beleegyezett és eladta a hajót. A hajótestet Cowes – ba szállították, a Southboats yard – ban emelték ki a vízből. A K1 Britannia Trust beszerezte a felújításhoz szükséges erőforrásokat, amellyel a felújítás egy újabb szakaszába léphetett.
2013 – 2018 A Southboats yardot bezárták, és minden építési tevékenységet leállítottak. A K1 Britannia visszakerült a vízbe. Az elkövetkező néhány évben szakértők gondosan megvizsgálták K1 Britannia – t, és az újjáépítés folytatásához szükséges munkákat teljes körűen elvégezték.
A K1 Britannia Trust csapata átgondolta azt a lehetőséget is, hogy az eredeti tervekhez hűen, de esetlegesen modern anyagok használatával hogyan lehetne újjáépíteni a hajót. A lehetőségeket megvizsgálva és a fentarthatóságot szem előtt tartva a Trust úgy döntött, hogy követi a GL Watson vízióját, miközben maximalizálja a hajóépítők számára jelenleg elérhető legjobb technológiákat.