Valamikor a világháború elött volt a 22 – es Binnenjollék aranykora, amikor is 30 – 50 hajó közötti egység vitorlázott és versenyzett a Balatonon. A hajó egy tervezői hajóosztály, amelynek egy egyszerű képletnek kell megfelelnie ahol L + B = 7.8 m, melynél L a legnagyobb hosszúság, B a legnagyobb szélességet jelenti.
A 22 – es Binnenjolle osztályt az idők vihara és a háború is megtizedelte és alig maradt Magyarországon épp és vitorlázásra alkalmas egység. Kicsit több mint 70 év után 2010 – ben a Balatonfüredi Yacht Club rendezett Magyarországon először kontinensviadalt, majd 2017 – ben a klub 150 éves jubileumán újra. A 2010 – es versenyen még indult magyar egység, de az utolsó itthoni versenyen már nem. 2018 – ban az Attersee – n és 2019 – ben Hamburg – ban az Alster – n magyar hajó ugyan nem, de magyar vitorlázó (Vincze Gábor) ismét szerepelt ennek az osztálynak az Európabajnokságán.
A Kincsem IV. replika újjászületése:
A hajó eredeti terveit 1935 – ben vetették papírra és miután megépült Kincsem IV. néven 1938 – ban Kékszalagot nyertek vele. Ezt a replikát 2019 őszén Siófokon, Mezősi László hajóépítő mester műhelyében kezdte el építeni, ami közel 10 hónap után készült el. A hajó felszerelései mind hazai műhelyekben készültek. A rudazat Szabadi Tibor hajóépítő mester munkáját dicséri, a vitorlákat pedig a Tuss Sails szállította.
„A hajó építésénél törekedtünk arra, hogy ne kelljen semmilyen kompromisszumot kötni” így a veretezésnél mindenhol a kor műszaki színvonalának megfelelő Harken szerelvények kerültek a hajóra.
A hajóosztály és a replika hírnevének megfelelően a hajó minden részlete aprólékosan kidolgozott. Itt érdemes megemlíteni a fardecken lévő fa intarziát, ami a tulajdonos egyedi tervei alapján készült, és ami nem csak a fardeck de a hétszélvitorlának is éke lett.
A baum kialakítása is különleges nem a megszokott kör profil, hanem téglalap alakú, lekerekített élekkel, könnyítésekkel és szintén a tulajdonos elképzeléseinek megfelelően réz verettel a végén.
A hajó kormánya is egyedi, hiszen a hagyományos fa kormánytokra, carbonszál erősítés került, ami a kormányrudat tartja. A fa és carbon kormány a T – Jolle műhelyében készült.
A hajó fedélzetén a letisztultság került előtérbe, így a genua kocsin és a deck átvezetőkön kívül más nem került fel a mahagóni fedélzetre.
Igaz a hajó a Kincsem IV. tervei alapján készült, de mégsem ez lett a neve, mert a tulajdonos úgy gondolta, érdemes meghagyni ezt a nevet a dicső múltnak. A hajó végül a J nevet kapta, ami az osztály jelzése is egyben.
A replika, most hétvégén a Pécsi tavon, Orfűn kerül először vízre, majd ősszel még több Balatoni és Velencei – tavi helyszínen is megfordul majd.
Az Orfűi Vitorlás Egyletről:
Klubunk Orfűn, a Pécsi-tavon működik, ahol 1968 óta vitorláznak rendszeresen. Az OVE vitorlás bázisa egyben a Baranya megyei vitorlázás központja is. Jelenleg három szakág keretei között folyik az egyesület vitorlás sporttevékenysége. Tagságunk létszáma megközelíti a száz főt. Vitorlázás, szörf és modellvitorlázás szakágakban több mint ötven versenyzővel büszkélkedhetünk. A vitorlás sportban, az Optimist, Laser Bahia, Finn, Kalóz és IOM valamint a szörf hajóosztályokat preferáljuk, modellvitorlázóink IRSA és NAVIGA rendszerekben versenyeznek.
Egyesületünk tagszerve a Magyar Vitorlás Szövetségnek és a Magyar Szörf Szövetségnek. Baranyai Vitorlás Szövetség híján, alapító tagként csatlakoztunk a Balaton déli partján működő klubokat tömörítő Somogy Megyei Vitorlás Szövetséghez és annak szakmai munkájához. Folyamatos tárgyi és anyagi támogatást élvezünk Orfű Község Önkormányzata részéről. Partnerkapcsolatban állunk az Orfűi Turisztikai Egyesülettel és az Orfű, Pécsi-tó NKft-vel. Állandó médiapartnerünk a Compass magazin.