A 2018 – as évben nem volt túl aktív a J – Class a versenyek tekintetében, de két évvel ezelőtt, nem volt túlzás azt állítani, hogy ezek a csodálatos hajók második virágkorukat élik. Gondoljunk csak bele abba, hogy jelenleg kilenc ilyen hajó vitorlázik a világon, de a JH3 Yankee és a J9 is elég nagy esélyel pályázik arra hogy pár éven belül vízre kerüljön. Ha már virágkorról beszélünk nézzük meg egy kicsit hogy az elmúlt 15 évben hogyan alakult ezen hajók sorsa. 2004 – ben került vízre a J5 Ranger ami egy 1937 – es replica. 2009 – ben a Hanuman (JK6) folytatta a sort, majd 2010 – ben a Lionheart (JH1). 2011 – ben a az Endeavour – on történt némi ráncfelvarrás, mert ezen a hajón a legnagyobb felújítás már 1989 – ben elvégezték, amikor is a sírból hozták vissza a hajót. 2012 –  ben a Rainbow (JH2), 2015 – ben a Topaz, 2017 – ben pedig a Svea került vízre.     

A J8 Topaz – nak nincs túl hosszú történelme, hiszen fiatal hajó legalább is a korát tekintve, de magát a tervet Frank C Paine már 1935 – ben papírra vetette, de 2015 – ig sajnos nem épült meg. Korábban Paine egy másik J – class – t is tervezett, méghozzá a Yankee – t amely 1930 – ban meg is épült a Lawleys műhelyében. A J8 terveit a Hoek Design Office kutatta fel és némi számolgatás után úgy tűnt a hajó tökéletes lehet minden versenykörülmény között. A Topaz a leghosszabb vízvonallal tervezett J – class. Frank Paine már 1930 ban kiszámolta hogy sokkal jobb, ha a vízvonalhoszt növeli és a vitorlafelületeket csökkenti annak érdekében hogy beleférjen a képletbe.

Frank C Paine, a Bostoni Charles Jackson Paine fia volt, aki három sikeres America’s Cup kampányt tudhatott maga mögött. Az elsőt címvédés 1885 – ben sikerült a Puritan – al, de itt még nem teljesen az ő nevéhez fűzödött a kampány. Ezután 1886 – ban már tulajdonosként sikerült nyerni a Mayflower – el, és végül 1887 – ben a Volunteer – el. Ekkoriban még nem J – class – okkal hanem 85 lábas hajókkal vívták a Kupakűzdelmeket. Pain a yachtok világában nőtt fel, a fiatalabb testvére is hajótervező volt aki a Jubilee – t tervezte. Ő a huszadik század első felének az egyik legjobb hajótervezője lett. Dolgozott William Starling Burgess – el és L. Francis Herreshoff – al (Nathanial G. Herreshoff fiával) akivel 1930 – ban a Yankee – t tervezte. 1934 – ben  Pain módosított a Yankee első és középső szekcióját ezzel is optimalizálva a hajót közép és gyenge szelekre. Frank Paine összesen 3 J – class – t tervezett különböző Kupaversenyekre.

Az újjáépítés:

A tervrajzokat a Hoek Design Office kutatta fel és optimalizálta, illetve ők voltak felelősek a belső terek kialakításért is. A testet és a decket a Freddie Bloemsma Shipyard – ban fejezték be, a szerelvényezést pedig a Holland Jachtbouw készítette. A hajót 2015 nyarán bocsájtották először vízre és egy kis Norvégiai kitérő után az Atlanti Óceánon átvitorlázva amerikába került. A tervezők itt is a Svea – hoz hasonlóan két cockpit – et alakítottak ki a könnyebb vitorlázhatóság és vitorlaállítás érdekében. A Hoek Design mindent elkövetett, hogy a hajó belső része is tökéletesen korhű legyen. A bútorzat és a belső berendezés kialakításánál ébenfát és bőrt használtak, a padlózat pedig diófából készült. A hajó építésénél törekedtek arra hogy maximalizálják a belső tereket de a berendezés súlya ne menjen a teljesítmény rovására. A hajó rengeteg technikai újdonságot tartalmaz és a deckszerelvények is úgy lettek kialakítva, hogy kevesebb emberrel is hatékonyan lehessen vitorlázni vele.

J8: Topaz

Tervező:      Frank Paine

Típus:           J – Class

Vitorlázat:   Bermudan Cutter

Építés éve:  2015

Építő:           Holland Yachtbouw.  (test: F. Bloemsma Shipyard)

LOA:           42.62 m / 139 láb 8 inch

LOD:           42.62 m / 139 láb 8 inch

LWL:           26.82 m / 88 láb

Beam:         6.85 m / 22 láb 4 inch

Draft:           4.55 m / 14 láb 9inc

Tömeg: 175 tons