1944 – ben Royal New Zealand Yacht Squadron által kiírt pályázat eredményeként született meg a típus. Olyan új hajóosztályt szerettek volna létrehozni, amely alkalmazkodik a Hauraki – öböl sajátosságaihoz, és mindemellett a versenyzőknek és túrázoknak is egyaránt örömet biztosít. Az RNZYS úgy vélte, hogy a háborúbol visszatérő tengerészek igényeit egy cruiser – racer hajó tökéletesen kielégíti. A tervezési verseny paramétereit a RNZYS egyértelműen meghatározta, egy one-design osztály kialakítása érdekében.

A pályázatra több terv is érkezett, nem csak Új – Zélandról, hanem a világ minden tájáról. A tervezők listája a teljesség igénye nélkül: Bob Stewart, Jack Brooke, Bill Couldrey, Col Wild. Arch Logan, Arthur Robb, James McGruer és Olin Stephens. A pályázatot végül a brit hajótervező Arthur Robb terve nyerte, aki a második világháború előtt angliában dolgozott a Morris & Lorimers – nél, majd a háború alatt a Royal Navy – nél szolgált, ahol szintén hajókat tervezett.

Annak ellenére, hogy Robb nyerte a pályázatot, nyertes terve valójában soha nem készült el. James Murray őrnagy megbízta a skót Stebbings hajóépítő múhelyt, hogy készítse el Robb tervét, de számos jelentős módosítással, mivel az Egyesült Királyságban akart versenyezni vele. Ez a jacht MOKOIA lett, de a változtatások eredményeként már nem felelt meg a K – class oszályelőírásainak. A MOKOIA egy kicsit városi mítosz is lett az Auckland – i vitorlás körökben, mivel sokan úgy vélték, hogy soha nem épült meg. A hajó minden híresztelés ellenére megépült, versenyzett, de végül soha nem jutott el Új-Zélandra.

Bob Stewart tervező HELEN – je volt az első K – class, amelyet Auckland – ben vízre bocsátottak, 1948 – ban, ami óriási érdeklődést váltott ki. Az 1960 – as évek elejéig tíz darab eredeti K – class – t építettek, és három másik jachtot, a NGATIRA – t, a GYPSY – t és a WAIOMO – t, (utóbbi kettőt a nagy Arch Logan tervezte) áttervezték, hogy megfeleljenek a K – Class előírásainak, és rendszeresen tudjanak versenyezni a a flottával. James McGruer és Olin Stephens is tervezett K – class jachtokat új-zélandi tulajdonosok számára. Olin Stephens jachtja a SAPPHIRE nevet kapta és úgy építették, hogy a leggyorsabb hajó legyen a mezőnyben. Bár az első és az utolsó hajó között csak körülbelül 12 év különbség van, a hajótervezésben, az építési gyakorlatban és az anyagokban történt változások miatt van eltérés a hajók között. A legtöbb K – class – t a RNZYS tagjainak építették. Abban az időben, amikor a hajókat általában a hátsó udvarokban építették, akkor a K – class – ok már mind professzionális műhelyekben épültek.

Az eredeti céloknak megfelelően a K – Class igen szoros versenyeket vitorlázott. A Royal New Zealand Yacht Squadron nagyon büszke volt flottájára, és a hajók számos alkalommal előkelő helyen verenyeztek a nagyobb mezőnyökben is. Gyakran „elit” osztályként is emlegették őket. A nagyobb hajókkal ellentétben, kisebb létszámú legénységgel is könnyen vitorlázhatóak voltak. A K – class hajók tulajdonosai a vízen kemény ellenfelek voltak, de a parton összetartó közösségként együtt mulatoztak. A Hauraki – öbölben található Kawau – sziget szorosan összeforrt a K – class történetével. A Mansion House számos nagyszerű bulinak adott otthont. A másik legendás helyszín a „Snake Pit” nevű bár volt, amit senki nem tudott meghatározni hol található, de abba mindenki biztos volt hogy ivott már ott.

A K – class az 50 – es, 60 – as években élte fénykorát, majd kicsit megkopott és szétszóródott a flotta, de továbbra is jártak együtt versenyezni és túrázni. Talán az a leghihetetlenebb, hogy az osztályban egy hajó kivételével még mindegyik megvan és vitorlázik…

A K – Class flotta:

Rajtszám / név:              Tervező:               Építő:

K-1 Helen                      Bob Stewart         Col Wild (1948)

K-2 Jenanne                   Bill Couldrey       Low Bros, Whangarei (1950)

K-3 Thelma VII             Bill Couldrey       Allan Williams (1950)

K-4 Gypsy                     Arch Logan          Bill Couldrey (1949)

1950 – ben alakították át a K – class osztályelőírásainak megfelelően

K-5 Kitenui                   Colin Wild           Colin Wild (1950)

K-6 Penelope                 Bob Stewart         Allan Williams (1952)

K-7 Dolita                     Colin Wild           Colin Wild (1950)

K-8 Anthea                    James McGruer    Collings & Bell (1957)

K-9 Waiomo                  Arch Logan          Bill Couldrey (1950)

1953 – ban alakították át a K – class osztályelőírásainak megfelelően

K-10 Katrina II              Bob Stewart         Percy Vos (1957)

K-11 Kiariki                  Jack Brooke         John Salthouse (1959)

K-12 Sapphire               S & S                   Percy Vos Ltd.

K-13 Ngatira