1944 – ben Royal New Zealand Yacht Squadron által kiírt pályázat eredményeként született meg a típus. Olyan új hajóosztályt szerettek volna létrehozni, amely alkalmazkodik a Hauraki – öböl sajátosságaihoz, és mindemellett a versenyzőknek és túrázoknak is egyaránt örömet biztosít. Az RNZYS úgy vélte, hogy a háborúbol visszatérő tengerészek igényeit egy cruiser – racer hajó tökéletesen kielégíti. A tervezési verseny paramétereit a RNZYS egyértelműen meghatározta, egy one-design osztály kialakítása érdekében.
A pályázatra több terv is érkezett, nem csak Új – Zélandról, hanem a világ minden tájáról. A tervezők listája a teljesség igénye nélkül: Bob Stewart, Jack Brooke, Bill Couldrey, Col Wild. Arch Logan, Arthur Robb, James McGruer és Olin Stephens. A pályázatot végül a brit hajótervező Arthur Robb terve nyerte, aki a második világháború előtt angliában dolgozott a Morris & Lorimers – nél, majd a háború alatt a Royal Navy – nél szolgált, ahol szintén hajókat tervezett.
Annak ellenére, hogy Robb nyerte a pályázatot, nyertes terve valójában soha nem készült el. James Murray őrnagy megbízta a skót Stebbings hajóépítő múhelyt, hogy készítse el Robb tervét, de számos jelentős módosítással, mivel az Egyesült Királyságban akart versenyezni vele. Ez a jacht MOKOIA lett, de a változtatások eredményeként már nem felelt meg a K – class oszályelőírásainak. A MOKOIA egy kicsit városi mítosz is lett az Auckland – i vitorlás körökben, mivel sokan úgy vélték, hogy soha nem épült meg. A hajó minden híresztelés ellenére megépült, versenyzett, de végül soha nem jutott el Új-Zélandra.
Bob Stewart tervező HELEN – je volt az első K – class, amelyet Auckland – ben vízre bocsátottak, 1948 – ban, ami óriási érdeklődést váltott ki. Az 1960 – as évek elejéig tíz darab eredeti K – class – t építettek, és három másik jachtot, a NGATIRA – t, a GYPSY – t és a WAIOMO – t, (utóbbi kettőt a nagy Arch Logan tervezte) áttervezték, hogy megfeleljenek a K – Class előírásainak, és rendszeresen tudjanak versenyezni a a flottával. James McGruer és Olin Stephens is tervezett K – class jachtokat új-zélandi tulajdonosok számára. Olin Stephens jachtja a SAPPHIRE nevet kapta és úgy építették, hogy a leggyorsabb hajó legyen a mezőnyben. Bár az első és az utolsó hajó között csak körülbelül 12 év különbség van, a hajótervezésben, az építési gyakorlatban és az anyagokban történt változások miatt van eltérés a hajók között. A legtöbb K – class – t a RNZYS tagjainak építették. Abban az időben, amikor a hajókat általában a hátsó udvarokban építették, akkor a K – class – ok már mind professzionális műhelyekben épültek.
Az eredeti céloknak megfelelően a K – Class igen szoros versenyeket vitorlázott. A Royal New Zealand Yacht Squadron nagyon büszke volt flottájára, és a hajók számos alkalommal előkelő helyen verenyeztek a nagyobb mezőnyökben is. Gyakran „elit” osztályként is emlegették őket. A nagyobb hajókkal ellentétben, kisebb létszámú legénységgel is könnyen vitorlázhatóak voltak. A K – class hajók tulajdonosai a vízen kemény ellenfelek voltak, de a parton összetartó közösségként együtt mulatoztak. A Hauraki – öbölben található Kawau – sziget szorosan összeforrt a K – class történetével. A Mansion House számos nagyszerű bulinak adott otthont. A másik legendás helyszín a „Snake Pit” nevű bár volt, amit senki nem tudott meghatározni hol található, de abba mindenki biztos volt hogy ivott már ott.
A K – class az 50 – es, 60 – as években élte fénykorát, majd kicsit megkopott és szétszóródott a flotta, de továbbra is jártak együtt versenyezni és túrázni. Talán az a leghihetetlenebb, hogy az osztályban egy hajó kivételével még mindegyik megvan és vitorlázik…
A K – Class flotta:
Rajtszám / név: Tervező: Építő:
K-1 Helen Bob Stewart Col Wild (1948)
K-2 Jenanne Bill Couldrey Low Bros, Whangarei (1950)
K-3 Thelma VII Bill Couldrey Allan Williams (1950)
K-4 Gypsy Arch Logan Bill Couldrey (1949)
1950 – ben alakították át a K – class osztályelőírásainak megfelelően
K-5 Kitenui Colin Wild Colin Wild (1950)
K-6 Penelope Bob Stewart Allan Williams (1952)
K-7 Dolita Colin Wild Colin Wild (1950)
K-8 Anthea James McGruer Collings & Bell (1957)
K-9 Waiomo Arch Logan Bill Couldrey (1950)
1953 – ban alakították át a K – class osztályelőírásainak megfelelően
K-10 Katrina II Bob Stewart Percy Vos (1957)
K-11 Kiariki Jack Brooke John Salthouse (1959)
K-12 Sapphire S & S Percy Vos Ltd.
K-13 Ngatira