Az osztály több mint 400 belvízi vitorlás jachtból áll, amelyeket kifejezetten és kizárólag a Norfolk and North Suffolk – i tavak és folyók széles hálózatán való túrázásra és versenyre terveztek.

Ezek közül a folyami cirkálók közül, jópár több mint 100 éves, és több mint 150 hajó épült 1940 előtt. Az osztály azonban nem csak régi és veterán hajók gyűjteménye, a regisztrált jachtok nagy része az elmúlt 20 évben épült, és emellett minden évben rendszeresen bocsátanak vízre új jachtokat.

Norfolk Broads hajótervezésének története igencsak figyelemre méltó. A 19. század során Norfolk és Észak – Suffolk vízi útjai komoly táptalajt jelentettek a kísérleti hajótervezésnek és a radikális formák kipróbálásának. A hajótervezésben jópár fejlesztés a kereskedelmi hajózásból származott, de az igazi fejlesztőmunkát a versenysport hozta. Az 1700 – as évek végétől és talán már korábban is rendeztek vitorlás versenyeket Wroxham, Stalham, Yarmouth és Lowestoft vízparti közösségei, amelyek népszerűsítették a sportok.

A kutatások szerint elég sok jel mutat arra, hogy a Norfolk Broads – i versenyvitorlázás a késő napóleoni időszakban kezdett formálisabb struktúrát ölteni. A franciáktól való óvatos félelem jegyében Britannia kénytelen volt komoly hadsereget építeni és a hadsereg részét képezte a komolyabb flotta. Ebben a bizonytalan várakozásban a vitorlássport kellő szellemi és fizikai kikapcsolódást biztosított mindenkinek. Ez tette lehetővé, hogy Norfolk Broads környékén a vitorlás túrázás és versenyzés virágzásnak induljon. A River Cruiser Class – ban tökéletesen egyesült egy kis kabinos túrahajó, és egy versenyhajó.

Az első ilyen Broads versenyjachtok az 1800 – as évek elejétől építették nagyobb darabszámban ekkor még nem gaffos vitorlázattal. A 19. század közepére már ezeket a 19 és 25 láb hosszú, lapos fedélzetű hajókat, gaffos rudazattal szerelték, ami egy hatalmas orrvitorlával tökéletes egyensúlyt biztosított a hajónak.

A hajókat ezidőtájt kezdték el finomítani és tuningolni, hogy a hendicap rendszerben minél sikeresebbek legyenek. Több tervező köztük a handicaprendszer úttörőjének nevezett Dixon Kemp figyelmét is felkeltette az osztály.

Az 1870 – es évekre Broadland már nem volt elszigetelt terület. Különböző vitorlás és sport folyóiratok is hangsúlyozták a környék vonzerejét és szabadidős lehetőségeit, a vasutak megjelenésével pedig kényelmes elérhetővé vált. Ezen fejlődés hatására John Loynes, 1878 – ban nyitotta meg hajóépítő üzemét Wroxham – ben, ahol ilyen hajókat gyártottak az idelátogató viktoriánus úriemberek kiszolgálására. Mások követték ezt a példát, és megszületett Broads hajózási ipara.

A lapos fedélzet és az alacsony szabadoldal magasság ekkoriban még nem biztosított túlzott komfortot a túrázóknak, így a hajókon látványos, és „tágas” kabinok kerültek kialakításra. Amennyiben ez a hely nem volt elegendő a bérlőknek és a felbérelt profi legénységnek, a folyópart remek sátorozási lehetőséget kínált.

A mai River Cruiser Class nagy része ezekből a charterjachtipari túlélőkből és számos egyedi építésű viktoriánus és háború utáni (első és második) versenyző hajókból áll. Később a flotta jóváhagyta különböző típusú sablonok gyártását, amelyekkel új, modern GRP hajótesteket készítettek. A típusból szinte minden évben gyártanak még hajókat, így ma közel 400 hajót számlál a flotta…