Az idei 8mR Világbajnokság újra megmutatta, hogy ez az osztály még mindig nagyon is él, és a jövőben is rengeteg izgalmat tartogat még nekünk…
Sokak számára a 8mR osztály hajói a legszebb klasszikus versenyjachtok, amelyek léteznek, nyilván ezzel lehet vitatkozni, de egy biztos, hogy ez a flotta valóban mindenki tekintetét és fantáziáját megragadja. Idén a Világbajnokságra huszonnégy hajó gyűlt össze a finnországi Turkuban. Az egy hét vegyes időjárási körülményeket biztosított, mely minden résztvevő számára lehetőség volt arra hogy ideális körülmények között vitorlázzon 8mR – vel a megrendezett nyolc futam alatt. A Világbajnokságot több kategóriában értékelik. Egyrészt van egy abszolút sorrend. Másrészt van a Sira Cup, amely csak az 1960 előtt épített jachtoknak van kiírva, de ők használhatnak modern anyagokat a vitorlázatban és a fedélzeti szerelvényekben is. A harmadik kategória a Neptune Trophy, amely az 1960 előtt épített jachtoknak szól, amelyek csak az adott időszakból származó anyagokat használhatnak, mind vitorlázatban, mind szerelvényekben.

Összetettben a Modern kategóriájú, wingkeel – es Yquem II nyerte a világbajnokságot. a Sira osztályú Starling Burgess és a Pandora előtt. A negyedik helyen a Neptune osztályú Falcon végzett.
Bár a hajók között akár 100 év különbség is lehet, mégis kiegyenlített a mezőny és szoros csaták vannak minden egyes helyezésért. Hátszélben nyilván a modernebb változatok dominálnak, de azért egy két erősebb szeles kreutzban az idősebb hajók is oda oda érnek.
Ha a mezőnyből egy jacht külön említést érdemel, az talán a finn zászló alatt hajózó If, amelyet egy kizárólag női legénység vitorlázott, és amely összetetben a 6. helyen végzett.

Skandinávok kontra európai gondolkodás a 8mR osztályról
Ami figyelemre méltó volt ezen a Világbajnokságon is, az az, hogy a skandinávok teljesen más nézőpontból közelítik meg a 8mR osztályba tartozó hajók felújítását. Az európai hajósnemzetek jó része inkább próbálja eredeti formában megőrizni vagy felújítani a hajókat, ahogyan azt a Neptune Trophy is megköveteli, ellenben a skandinávok inkább a modernitás felé hajlanak. Ennek egyik oka az is lehet, hogy egész nyáron használják a hajóikat, és nem csak versenyzésre, hanem családi vitorlázásra is. Ilyenkor pedig az egyszerűbb kezelhetőség, elsődleges szemponttá válik.
Ez a trend az egy osztályban indulók számában is meglátszik, hiszen az idei világbajnokságon 13 Sira és 6 Neptun Class – os hajó indult, szemben a három évvel ezelőtti genfi VB – vel, ahol 11 Neptun és 9 Sira osztályba tartozó hajó vett részt. Ettől függetlenül ez a világkupa is megmutatta, hogy a 8mR osztály még mindig él és virágzik, és izgatottan várják a jövő évi világbajnokságukat a Bodeni – tavon.
