A korábbi Budapest Boat Show – k színpadi beszélgetéseinek témája között szerepelt már sokszor a 22 – es Binnenjolle, vagy más néven J Jolle, de idén emellett egy kicsit nemzetközi vizekre is kalandoztunk, ahol egy nagyobb J osztályt, a korábbi America’s Cup típust a J – Class – t is gorcső alá vettük.

Talán érdemes egy kicsit erről az osztályról is beszélni:
Ezek a hajók 1930 és 1937 között szerepeltek az America’s Cup versenyein, összesen 3 Kupán vitorláztak. Eredetileg 10 hajó épült, hat az USA – ban négy pedig Angliában. Az eredeti tíz hajóból hármat tudtak megőrizni az utókor számára – JK3 Shamrock V (1930), JK7 Velsheda (1933), JK4 Endeavour (1934) -amiből,mind a három Angliában épült. Az osztály a kilencvenes évek közepén kezdett el újjáéledni, amikor is eltökélt és a sport múltjáért tenni akaró üzletemberek elkezdték felújítani a még meglévő hajókat. 65 év után a három felújított hajó, hazai vizeken versenyzett először egymás ellen.
Ez az esemény egy olyan lökést adott, az osztálynak hogy szép lassan 2003 – tól, 2017 – ig összesen hat új hajó épült. Jelenleg kilenc hajó vitorlázik kis bolygónkon, de sajnos a mezőny egyben még sohasem vitorlázott. A legtöbb 7 hajó volt, ami együtt versenyzett 2017 – ben a Bermudákon. Ez az év egyben a legkiemelkedőbb volt az osztály életében, hiszen az eddigi egyetlen VB – t, is ekkor rendezték Newport R.I – en, ahol 6 hajó versenyzett, a hetedik sajnos „csak” a jelen volt, de versenyen kívül.

A J – Class – ok üldözése: Ez a tevékenység 2012 – ben Falmouth – ban kezdődött, ahol négy J – Class volt jelen a versenyen. A helyszín egy ködös angliai „halászfalu” délnyugatON, de mélyvízi kikötője van, ami lehetőséget biztosított a versenyre. A verseny és főleg a hajók lenyűgözők voltak, és már itt is megfogalmazódott bennem, ha lehet ezeket a hajókat bármikor isss látni KELL…
A következő verseny (számomra) kihagyhatatlan volt, egyrészt a helyszín (Newport R.I.) másrészt az első és idáig egyetlen Világbajnokság miatt (6 hajó +1). Több nap vízen motorosban, leírhatatlan mennyiségű (és minőségű) vizuális élmény, amit kint nem lehetett feldolgozni, nem mellesleg a VB után még volt egy napunk a Herreshoff Maritime Museum – ba is ellátogatni.
A harmadik J – Class versenyemre hét évet kellett várni. A Barcelonai verseny iss VB – nek indult, de a végül három nevező (JS1 Svea, JKZ1 Rainbow, JK7 Velsheda) miatt „chuck” J – Class Barcelona Regatta lett. Erre az eseményre is megérte ellátogatni, mert, a Barcelonai Kupa alkalmával újra együtt lehetett ezen sportesemény múltja és jelene…

Természetesen a színpadi beszélgetés során nem mehettünk el szó nélkül a kisebb J osztály, a 22 – es Binnenjolle mellett sem. Ezzel kapcsolatban beszéltünk arról, hogy jelenleg Somogy County – ban, Balatonföldvár és környékén már négy ilyen hajó van, melyből kettő felújítása / építése már befejeződött és idén már tudnak egymás ellen vitorlázni, két hazai és egy külföldi versenyen…