Bretagne mindamellett hogy az óceáni szóló vitorlázás központja, számos belvízi úttal is rendelkezik, ahol élénk hajós élet folyik. Most egy kicsit ezen víziutak tradicionális Bretagne – i hajóinak nézünk utána.

Bretagne vízi útjainak határán szokatlan hajókkal találkozhatunk, amelyeket teljes egészében, helyi alapanyagokból építenek, tiszteletben tartva a környezetet, a hagyományokat, a fentarthatóságot és a gazdaságosságot is! Ezek a legegyszerűbb módon felszerelt csónakok, maximális élvezetet nyújtanak tulajdonosaiknak vagy bérlőiknek, összhangban a természettel.

Bretagne a hagyományok hazája! Fából készült csónakokat építenek a régi hagyományos csatornahajók mintájára. A Chantier Bretagne Bateaux Bois ezekből az egyszerű, de hatékony egységekből is a legegyediebeket készíti. Talán ezért is érdemes ellátogatni Saint – Congard – ba, az Oust folyó partjára, hogy találkozzunk ezekkel az emberekkel, akik a fákat csodálatos vízi járművekké alakítják!

Az erőben lévő fáktól az elsőosztályú fedélzetekig!

Az Année fűrészüzemet 1932 – ben alapították. Négy generációval később az alapító dédunokái egy virágzó céget vezetnek. A piaci változásokhoz való alkalmazkodás érdekében a fűrészüzem új termékek kínálatát választotta: virágládákat, négyzet alakú veteményeseket, pergolákat, kerti fészereket és most már csatornahajókat is gyártanak. A cég csak helyi fával dolgozik, általában fenyővel különösképpen douglas fenyővel.

Nicolas Année egy kis halászhajó fedélzetén fedezte fel a csónakázást. Ez a felfedezés, amely később szenvedélyé vált, amiben azért Jacques Guillet Bretagne – i hajóiparról szóló könyve is segített. Ezekkel a hagyományos, környezetükhöz és a rusztikus építési módhoz tökéletesen illeszkedő csónakokkal betelve, Nicolas rájött, hogy a fűrészüzemében hozzáfér a legjobb alapanyagokhoz.

Az első hajó, ami épült, elég egyszerű vonalakkal rendelkezett, de később eljutott a gyár a sokkal kifinomultabb termékpalettáig. Ebben már szerepelnek fedett modellek egynapos kirándulásokhoz, de 10 méter hosszú és 2,90 méter széles hajók is. A kicsit bogaras Samuel a fiatalabb testvér, egy 13 méter x 3,60 méteres vontatóhajót is épített, hogy ebben lakjon. A gyár következő terve, egy 17 m – es kabinos modell, amiből később majd egy egész hajóflotta bérelhető lesz.

A hajókon minden rusztikus, a szerkezettől a kivitelezésig. A palánkok puhafából készültek, tölgy vázon. A felépítmény összerakásához rozsdamentes acél csavarokat használnak, amivel a Douglas fenyő burkolatot rögzítik. A szigetelés parafa, míg a tető vízszigetelése újrahasznosított abroncsokból préselt gumilapból készül. Hogy hűek maradjunk a helyi fákhoz, a belső válaszfalak rétegelt lemezei nyárfából és nem okoume – ból készülnek.

Az üzem látogatásakor az ember sokszor megdöbben a technikai választások egyszerűségén, amely egészen a felesleges szerelvények elengedéséig terjed. Például az ajtók egy horonyban csúsznak, nem pedig sínen. Az egyszerű viszont nem azt jelenti, hogy olcsó: minden fedélzeti szerelvény rozsdamentes acélból készült. Belül a víz- és villanyszerelés minimalista kivitelű. A fűtést egy fatüzelésű kályha biztosítja, a szaniter részben pedig száraz WC – k lettek elhelyezve, amihez a faforgács és fahulladék sem hiányzik!

A 4,9 méteres hajótestekre rengeteg féle felépítmény került már, amelyek ideálisak, akár a Mortier de Glénac nádas megfigyelésére, akár csak egy jó fotóspot kiválasztására, vagy esetleg egy naplemente megcsodálására távol a civilizációtól. Ezek a hajók gyakorlatilag olyanok mint egy úszó kunyhó, ami annyira egyszerű, mint amilyen zseniális! A gyönyörű első fedélzet rusztikus és egy igényes belső térbe nyílik. A matracokat egyszerű faszerkezet tartja, a nappali éke az étkezőasztal, ami farönkből készült, a kandallót pedig egyben tűzhelyként is funkcionál.

A környezeti szempontokat szem előtt tartva természetesen a meghajtás elektromos lett, a 4 db 170 Ah – s, 24 voltos akkumulátor pedig utazósebességgel 11 óra, maximális teljesítménnyel pedig 6 óra hajózást biztosít.

Ezeket a hajókat mind egyedi igényekre építik, gyakran magánhasználatra, de természetesen van bérelhető flotta is. A műhely a vízparton van, minden szükséges anyaggal a gyártáshoz és a megfelelő know-how – val. Ha valaki ezen a vidéken jár érdemes időt szakítani arra, hogy megálljon egy gyárlátogatásra és belélegezze a gyantás fák illatát az Oust partján lévő üzemben, mert soha nem lehet tudni, hogy nem éppen a leendő hajónk alapanyagai száradnak itt…

Forrás: www.boatsnews.com