Az eredeti zsebrakéta a Balmain Bug, az egyike a 6 lábas skiffeknek, melyek a Sydney öbölben vitorláztak, hasonlóan nagyobb testvéreikhez a 18 lábas skiffekhez.
A Balmain Bug egy 1.83m (6ft) hosszú Ausztrál skiff, amiből összesen (már csak) kettő létezik. Az első versenyt 1899 – ben Balmain – ban Sydney – ben rendezték ennek a hajóosztálynak. Az 1900 – as évek elején az osztály szépen fejlődött, de soha nem lett olyan sikeres, mint a nagyobb testvére a 18 lábas skiff – ek.
Ha bármelyik Sydney lakost megkérdezzük, hogy tud e valamit a Balmain Bug – ról akkor valószínű egy homárhoz hasonló dologról fog majd beszélni, amit a Sydney halpiacon lehet kapni. Néhány Emerald City őslakos, főleg a vitorlázók, viszont tudnak majd mesélni erről az apró hat lábas fa skiff – ről is, aminek abszurd módon nagy vitorlája van és a rigg – je is közel háromszor nagyobb, mint maga a hajótest.
A hajó úgy néz ki, mint egy gyerekjáték, amit a felnőttek elloptak és mosolyogva újra gyerekkorukat élik vele. Aki meglátja ezt a hajót az első reakciója biztos, hogy a mosolygás lesz. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a hat lábas skiff az egyik gyöngyszeme az amúgy igen gazdag Ausztrál vitorláskultúrának. Az Ausztrál vitorlázás szimbólumának számító 18 lábas skiff – ek kistestvére.
Az 1800 – as évek végén a Sydney Harbour – ban kezdtek el vitorlázni ezekkel a túlvitorlázott skiff – ekkel, amiket 6 – től 22 lábas változatig építettek. Ezután a versenyosztályok gyorsan növekedésnek indultak. A legdinamikusabban a 18 lábas skiff fejlődött, amit az 1920 – as években, Mark Foy – nak köszönhetően már tömegek néztek a partról átlátható és élvezetes olykor pénzdíjas versenyeken.
Az Ausztrál skiff család legkisebb tagja a hat lábas skiff amit fiatal felnőtteknek építettek. A nagy része ezeknek a tulajdonosoknak a Harbour Bridge – el szembeni Parramatta River Dockyard – ban dolgoztak
Campbell Reid a Balmain Sailing Club elnöke szerint (aki egyébként a Balmain Bud trimmere) a század elején a hajó hossza és a tulajdonosok anyagi helyzete általában összefüggött. Aki tehetősebb volt az nagyobb hajót tudott építeni, aki kicsit szegényebb az inkább a hat lábas skiffet választotta. A legenda az volt, hogy egy ilyen hajó építésénél egy font nagyjából egy láb építésének felel meg. (Kis összehasonlításként ha ma valaki fa hajót szeretne építeni akkor az nagyjából méterenként kerül nagyjából 1 millió forintba)
A Balmin Bug az egyike a két 6 lábas skiff replikának, amely még fennmaradt. A hajót 1994 – ben Ian Smith a Sydney Wooden Boat School mestere építette újjá. A hajót azóta a Balmain Sailing Club – ban tárolják. A hajó néhány tradicionális versenyen el is szokott indulni ahol a tulajdonosa Campbell Reid mancsaftol David Hodgson – nak aki emellett 12, 16 és 18 lábas skiff – ekkel is vitorlázik.
„Amikor először megtaláltuk és elővettük ezt a hajót, mindenki azt mondta, hogy lehetetlen egy ilyen dióhéjjal vitorlázni. Nem lehetetlen, mert nagyon hasonlít a többi skiff – hez, csak egy különbség van, hogy itt túl sok a vitorla és túl kevés a hajó” – mondta Reid
A hajó ugyan csak hat lábas, de a maximális sebessége 8 – 10 kts között van. A Balmain Bug vitorlázó technikája ugyan olyan, mint a kétszemélyes skiff – eknél. A két személyes skiffek – nél általában a mancsaft kezeli az orvitorlát és a nagyvitorlát kreutz – ban, a kormányos csak a hajóvezetéssel foglalkozik. Hátszélben pedig a kormányos kezeli a gross – t a mancsaft pedig a hátszélvitorlát.
Ilyen rövid és keskeny testnél az első és a hátsó trimmer feladatok sokkal kritikusabbak, mint a normál hajóknál. A hajó kezeléséhez és a manőverekhez tökéletesen összeszokott koreográfia szükséges. Az egyensúly is nagyon fontos főleg hátszélben, mert amikor a bowsprit a víz felett van, akkor a hajó repül, de ha már vizet ér könnyen probléma adódhat…
Az ideális szélviszonyok a 6 lábas skiffnek 10 és 12 kts – es szélben vannak, amikor az átlagsebessége 5 – 6 kts között van. Nem meglepő hogy a maximálsi szél, amiben még hajóznak vele az 15 kts. Ezen szélerő felett a hajó már csak tengeralattjáróként, nem pedig vitorlásként működik. A hajó egyébként rendelkezik egy kisebb rigg – el is, de ezt nem használják.
„Igen van egy kisebb rigg – ünk, de hiszünk az öreg skiff – es mondásnak mely szerint csak nagy rigg – el lehet nagy győzelmeket szerezni” – mondta Reid
A hajó technikai adatai
LWL: 1.8m (6ft)
LOA: 5.5m (18ft)
Szélesség: 1.6m (5ft 3in)
Összsúly: 105kg
Széllel szembeni vitorlafelület: 13m2 (140ft2)
Hátszél vitorlák felülete: 13m2 (140ft2)
Néhány videó a hajóról: