A klasszikushajok.hu – n több régi hajó és hajóosztály mellett szeretnénk bemutatni a Balaton – on rendezett taradícionális nagyhajós versenyeket is amelyek hosszabb múltra tekintenek vissza. A sorozat első állomásaként a Pempő Kupával foglalkozunk.

A Mahart SC (ma BHSE) nagyhajós versenyeit 1981-óta Talizmán kupa néven rendezi., amit a klub tulajdonában lévő 6mR yacht – ról neveztek el. A klub emelett még a kétezres évek elejéig az olimpiai osztályoknak is rendezett minden évben versenyt, de ez később érdeklődés hiányában abbamaradt. 2000 – ben Szabó Imre (Pempő) az egyesület ikonikus alakja elhunyt és az emlékére 2001 – től a versenyt Pempő Kupára keresztelték és azóta is ezen a néven rendezik minden éveben.

A versenyt általában ősszel rendezik és mindig két napos volt, ami alatt három futamot kellett vitorlázni. A szombati napon túrafutamot teljesített a mezőny vasárnap pedig két pályafutamot tartottak. A kezdetekben a verseny minden nagyhajós osztály számára nyitott volt. Szabó Imre halála után, mivel ő Dragon osztályban vitorlázott, az osztály kiemelten kezelte az eseményt és Pempő tiszteletére a Dragonok is eljöttek a versenyre. Az elmúlt 15 évben egyrészt a változó részvételi aktivitás miatt, másrészt mert a verseny a Yardstick Trophy része lett, az értékelés YS.I.,II.,III., osztályokban történik. 2014 – ben a klub egy másik kiváló vitorlázója Jordán Gábor is elvitorlázott közülünk. A BHSE neki is szeretett volna emléket állítani. 2015 – től már Pempő kupa – Jordán Gábor emlékfutamnak hívják a versenyt. A túrafutamot a YS. előnyszámok alapján számított abszolút futamgyőztes nyeri meg. A verseny a YS osztályok mellett volt már több hajóosztálynak is kiemelt ranglista versenye, mint például a 15 – 25 – ös flottának és a 70 – es cirkálóknak is.

A verseny történetében volt ugyan pár viharos időjárásban rendezett esemény, ami a déli parti hullámzás mellett nem a legnyugodtabb vitorlázó terep, de szerencsére minden évben sikerült győztest hírdetni.

A verseny kapcsán talán nem érdektelen a két emblematikus névadó sportpályafutását, érdemeit röviden közzétenni.

Szabó Imre (1920-2000)

Nagyon népszerű, őstehetség vitorlázó volt. Ifjú gyermekkora óta vitorlázott. 1945 után kezdett versenyezni 25-ös és 15-ös jollékkal, majd Csillaghajókkal. Autodidakta módon (Pomucz Jánossal együtt) Dragonokat építettek – többek között – a saját KORALL nevű Dragonját is. A Magyar Vitorlás Szövetség örökös tiszteletbeli tagja (1993), a korábbi Hajózási Felügyelet vizsgabiztosa. Tőle származik az az örökbecsű mondás még 1980-ból, amikor a Kékszalag tókerülő verseny taktikájáról érdeklődtek: „Tudjátok: 2000-ig a déli partot kell húzni!”.

Jordán Gábor (1935-2014)

Vitorlázó pályafutását öt éves korában kezdte Siófokon Balatoni Dingiben. A háború után kalózban folytatta a Siófoki Hajózás Klubban. Az 1948-50-es években 50-es, 30-as cirkálókkal vitorlázott édesapjával versenyszerűen (mocó évek), 1954-től o-jollézott, majd két év múlva kalózba ült át. A kalóz után 10 évig Csillaghajózott. 1969-ben a VILLÁM nevű Európán folytatta versenyzői pályafutását. 1980-tól pedig a TALIZMÁN nevű 6R hajón versenyzett. Többek között ezzel a hajóval nyerte az első egykezes versenyt. 1980-tól – 15 évig – a Magyar Vitorlás Szövetség Felügyelő Bizottságának elnöke. Több éven keresztül a Klasszikus Flotta elnöke, versenybíró, versenyrendező. 2005-ben a Magyar Vitorlás Szövetség örökös tiszteletbeli tagjai közé választották. Több mint 10 évig volt a BHSE elnöke is.

Szöveg: Dr. Dulin Jenő / BHSE

Fotók: magánarchívum